Forbidden Siren 2

Denk aan Japanse horrorfilms zoals The Ring, waarin angst voor technologie het centrale motief is: wezenloze schepsels, ruisende televisies; je kent het wel. Verplaats zulk moois vervolgens naar een videogame en je hebt een idee van Forbidden Siren en deze opvolger.

Het belangrijkste spelmechanisme in Forbidden Siren 2 heet 'sight-jacking'. Dat houdt in dat de speler met een druk op de knop naar een ander personage kan springen om de boel vanuit zijn perspectief in de gaten te houden. Zo is er een onderdeel waarin de speler vanuit de ogen van een blindengeleidehond een blinde man moet zien te besturen. Best lastig als je bedenkt dat de hond niet altijd naar de man kijkt en de speler dus af en toe letterlijk in het duister tast.

Fragmentarisch

Forbidden Siren 2 is een nogal fragmentarische game. De hoofdstukjes zijn kort en iedere keer wordt er met een ander personage gespeeld, dat er dus ook nog eens flink op los sight-jackt. Dit voorkomt dat de speler een band krijgt met zijn spelfiguren én dat het spel echt eng wordt. En net als in veel Japanse horrorfilms wordt er in de loop van het verhaal wel iets duidelijk van wat er allemaal aan de hand is, maar echt duidelijk wordt het nooit.

Tel daarbij op dat de besturing niet geweldig is en je begrijpt dat deze horrorgame de potentie van de vele goede spelideeën nooit echt vervult. Jammer, want een Ringu-stijl horrorgame kan in theorie geweldig zijn.

Power Unlimited: "De actie-elementen hadden gewoon beter uitgevoerd moeten worden." 58/100

Ontwikkelaar: Sony
Platform: PlayStation 2

Tip de redactie