Overzicht: Apple bedient klagende fans met rits productupdates

De nieuwe software en hardware die Apple maandag aankondigde bevatten niet alleen belangrijke verbeteringen voor gebruikers, maar ook voor ontwikkelaars. Zij zijn de laatste tijd vaak Apples felste critici geweest.

In een bomvolle presentatie voor een bomvolle zaal met app-ontwikkelaars en pers kondigden Apple-directeur Tim Cook en zijn team maandagavond een lange reeks nieuwe producten aan. Zoals elk jaar op de ontwikkelaarsconferentie WWDC wordt er nieuwe software voor iPhone, iPad, Mac en Apple Watch getoond, maar Apple onthulde dit jaar ook veel nieuwe hardware.

Opvallend was vooral dat de Mac uitgebreid werd behandeld, nadat de laptops en desktops van Apple lange tijd zeer onregelmatig werden geüpdatet. Een aantal van de prominentste Mac-fans, waaronder bekende ontwikkelaars als Marco Arment (Tumblr, Instapaper) en bloggers als John Gruber (Daring Fireball) zaten met hun handen in het haar, omdat de duurste en meest geavanceerde Macs nauwelijks updates kregen - maar de oude versies nog wel voor de volle prijs in de winkel lagen.

Mac belangrijk

Tijdens de persconferentie noemde Cook de Mac "op veel manieren het hart en de ziel van Apple". Alleen dat al was een belangrijk signaal voor de critici.

De verbazing was even later hoorbaar in de zaal toen Apple maandag niet alleen updates voor de iMac, MacBook en MacBook Pro toonde, maar ook nog eens een voorproefje gaf van een nieuwe iMac Pro. Dat wordt een monsterlijke all-in-one-pc met extreem goede specificaties, zoals Intel Xeon-processoren met acht tot achttien rekenkernen en maximaal 128 GB werkgeheugen. De goedkoopste variant gaat 4.999 dollar kosten, maar de duurste uitvoeringen zullen voor een veelvoud daarvan over de toonbank gaan.

Apple richt zich met de iMac Pro dus echt op een nichepubliek, maar wel een nichepubliek dat luid hoorbaar is op sociale media en onder Apple-volgers. En bovendien een nichepubliek dat in grote mate verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van apps voor de iPhone, het populairste en lucratiefste product van Apple. Het Amerikaanse bedrijf kan het zich niet veroorloven om die doelgroep kwijt te raken.

iPad

Hoewel Apple de markt voor de moderne smartphone en tablet creëerde met de iPhone en de iPad, heeft het bedrijf inmiddels te maken met hevige concurrentie. Ook hier richt het bedrijf zich dus steeds meer op een lucratieve niche, de bovenkant van de markt.

De nieuwe iPad Pro is daar een goed voorbeeld van. De tablet kost minstens 739 euro (exclusief stylus van 109 euro en toetsenbord van 179 euro), maar daarvoor krijg je dan ook de meest geavanceerde tablet die verkrijgbaar is.

Het scherm heeft dunnere randen en toont meer beelden per seconde, waardoor scrollbewegingen er vloeiender uit moeten zien. 

Tijdens een korte demonstratie leek dat geen enorm verschil op te leveren, maar werd wel duidelijk dat de nieuwe iPad Pro een krachtpatser is. Via de nieuwe ontwikkelsoftware ARKit werd moeiteloos een augmentedreality-omgeving opgeroepen, en was het mogelijk om virtuele objecten op het camerabeeld van een tafel te plaatsen. Foto- en videobewerking gaat op de iPad Pro razendsnel en zonder merkbare haperingen. 

iPad-software

Ook duidelijk is dat Apple - eveneens na aandringen van fans - zijn iPad-software flink heeft opgepoetst. Waar het thuisscherm van de iPad eerst leek op een enorm uitvergrote iPhone, wordt de ruimte nu beter benut. Onder in beeld staat een balk die kan worden gevuld met een grote hoeveelheid app-iconen. Slimme algoritmes van Apple vullen deze balk aan met de iconen van apps die vaak of recent zijn gebruikt.

Verder is het nog makkelijker geworden om te multitasken. Het is makkelijk om een scherm van de mail-app aan de rechter- of linkerzijde van het scherm te plaatsen om even snel een bericht te sturen. Voor het eerst is het ook mogelijk om foto's of andere bestanden van de ene naar de andere app te slepen.

Er is zelfs een app beschikbaar gesteld die inzicht geeft in het bestandssysteem van de iPad. Apple heeft dat lang weten uit te stellen, maar ook hier lijkt het bedrijf te zijn gezwicht voor zijn veeleisende professionele gebruikers.

iOS 11

Behalve het gebrek aan Mac-updates was er in de afgelopen jaren nog een veelgehoorde klacht onder Apple-fans: de verminderde betrouwbaarheid van de software van het bedrijf. Waar Apple eerder koketteerde met zijn slogan "it just works", was dat recentelijk lang niet altijd het geval meer.

Op WWDC presenteerde Apple vooral verfijningen voor zijn software. Waar WatchOS vorig jaar volledig overhoop werd gehaald, werden nu alleen enkele wijzerplaten en apps geüpdatet. Hoewel er allerlei nieuwe Mac-hardware voorbijkwam, ging het er bij een bespreking van MacOS vooral over dat de prestaties van het besturingssysteem zijn verbeterd.

Ook in iOS worden vooral bestaande functies opgefrist: er kwamen onder meer vernieuwingen voor Siri, Apple Maps, het bedieningspaneel en Apple Music voorbij. Hoewel pas in de herfst duidelijk zal zijn of Apple er ook daadwerkelijk voor heeft gezorgd dat er minder bugs in zijn software zit, lijkt duidelijk dat het bedrijf hier wel op inzet.

HomePod

Tijdens WWDC werd duidelijk dat Apple één nieuwe markt wil aanboren: die voor speakersystemen. De daartoe ontwikkelde HomePod is volgens het bedrijf zelf een soort combinatie tussen de audiosystemen van bedrijven als Sonos en de slimme speakers van bedrijven als Google en Amazon.

Met de speaker - die nog niet aan een praktijktest te onderwerpen viel - zoekt Apple ook de bovenkant van de markt op: met een prijs van 349 dollar wordt hij bijna twee keer zo duur als de Amazon Echo en Google Home. Volgens mensen die er al even naar mochten luisteren is de geluidskwaliteit dan ook een stuk beter.

Ook in deze productcategorie lijkt Apple te gaan voor kwaliteit over kwantiteit. Voor het bedrijf is het nu hopen dat de klachten van fans hier uitblijven.

Lees meer over:
Tip de redactie