Google-zuster laat eerste consumenten in zelfrijdende auto rijden

Waymo, het zusterbedrijf van Google dat werkt aan zelfrijdende auto's, gaat voor het eerst openbare praktijktests houden. In de stad Phoenix kunnen consumenten binnenkort ritten maken in de robotvoertuigen.

Dat meldt het bedrijf dinsdag. In de afgelopen jaren heeft Waymo de auto's getest met eigen medewerkers, maar mochten buitenstaanders nog niet in de autonome bolides stappen.

Waymo voegt 500 zelfrijdende Chrysler-MPV's toe aan zijn vloot. Inwoners van Phoenix en omliggende plaatsen in Arizona kunnen zich aanmelden voor een testprogramma. Zij kunnen vervolgens via een app ritten boeken met de auto's. Tijdens de ritten zal altijd nog een medewerker van Waymo aanwezig zijn, die kan ingrijpen als de zelfrijdende auto een fout maakt of vastloopt.

Vooralsnog zal de dienst helemaal gratis zijn. John Krafcik, directeur van Waymo, zegt tegen Bloomberg dat zijn bedrijf nog kijkt naar mogelijke verdienmodellen. "We hebben het stadium bereikt waar het erg belangrijk is om te zien hoe echte mensen, buiten de Google-omgeving, deze technologie zullen gebruiken. Ons doel is dat ze dit zullen gebruiken voor al hun transportbehoeften."

Deelauto's

Volgens Krafcik kijkt Waymo onder meer naar de mogelijkheid om zelfrijdende auto's in te zetten als deelauto's, zoals ook concurrent Uber van plan is. Waymo heeft Uber aangeklaagd vanwege diefstal van bedrijfsgeheimen, door voormalig bestuurder Anthony Levandowski.

Krafcik denkt ook dat mensen nog persoonlijk eigenaar zullen zijn van zelfrijdende auto's. Daarnaast onderzoekt Waymo of de auto's kunnen worden ingezet voor transport van en naar transporthubs als luchthavens.

Google begon zijn onderzoek naar zelfrijdende auto's al in 2009. Eind vorig jaar werd de autotak afgestoten en ging het verder als het zelfstandige bedrijf Waymo, onder moederconcern Alphabet.

Uit cijfers van een toezichthouder in Calfiornië bleek onlangs dat de technologie van Waymo flink beter lijkt te zijn dan die van concurrenten. Het bedrijf heeft niet alleen veel meer kilometers afgelegd (inmiddels ruim een miljoen), maar bestuurders hoeven ook nog maar eens in de achtduizend kilometer in te grijpen. Bij concurrenten is dat eens per enkele tientallen of hooguit honderden kilometers.

Lees meer over:
Tip de redactie