'Helft Nederlandse huishoudens heeft smart-tv'

Bijna één op de twee huishoudens heeft momenteel een smart-tv, een groei 20 naar 48 procent in ruim twee jaar tijd.

Die groei vlakt ondertussen wel af, meldt onderzoeksbureau Telecompaper op basis van onderzoek onder zo'n tienduizend respondenten.

Niet alle smart-tv's worden volgens Telecompaper daadwerkelijk aangesloten op het internet. Andersom kan een gewone tv kan met behulp van apparaten als Chromecast, Apple TV of recente settopboxen van providers ook online komen.

Inmiddels heeft 50 procent van alle huishoudens tenminste één tv aangesloten op internet. Daarnaast blijft het aandeel van smartphones, laptops en tablets groeien als manier om online video's te kijken.

Netflix

Ook blijkt uit het onderzoek dat Netflix nog altijd de grootste betaalde videodienst in Nederland is. Circa 28 procent van de huishoudens heeft een abonnement op Netflix.

Van huishoudens die nog niet over Netflix beschikken, overweegt 7 procent in de nabije toekomst een abonnement te nemen. Netflix zou met een aandeel van 42 procent vooral populair zijn onder alleenstaande ouders. Ook 34 procent van de koppels met kinderen heeft een abonnement op Netflix.

Netflix-gebruikers zeggen tegen Telecompaper de dienst in 57 procent van de gevallen voor het bekijken van series te gebruiken, in plaats van voor films. Dat percentage is in het afgelopen halfjaar gegroeid.

Lees meer over:
Tip de redactie