Moederbedrijf Google vraagt rechter om verbod zelfrijdende auto Uber

Alphabet, het moederbedrijf waar Google onder valt, wil via de rechter een verbod op de zelfrijdende auto van Uber afdwingen.

Dat meldt onder meer The Verge.

Alphabet beschuldigt Uber ervan intellectueel eigendom te gebruiken dat aan Waymo toebehoort, de van Google afgesplitste dochteronderneming die zich bezighoudt met zelfrijdende auto’s.

Waymo diende vandaag een officiële verklaring bij het federale gerechtshof in waarin staat dat een voormalig medewerker van Google eind 2015 14.000 bestanden zou hebben gestolen om deze vervolgens te gebruiken voor zijn eigen start-up voor zelfrijdende auto’s, Otto.

De oud-werknemer, Anthony Levandowski, richtte Otto in januari van 2016 op. Uber nam zijn bedrijf in augustus van datzelfde jaar over. Een maand later startte Uber met het openbaar testen van zijn zelfrijdende auto’s. Alphabet claimt dat Uber zonder de vermeende diefstal van het intellectueel eigendom nooit zo snel een eigen zelfrijdende auto op de weg had kunnen krijgen.

Volgens de vrijdag ingediende verklaring van Waymo is er bovendien onomstotelijk bewijs dat Levandowski de bestanden gedownload heeft. Hij heeft hiervoor zijn privélaptop gebruikt, zou blijken uit de logbestanden die Google bijhoudt zodra het interne netwerk van Google wordt aangesproken.

Naast Levandowski zouden nog twee andere oud-medewerkers bestanden hebben gestolen. Beiden werken inmiddels bij Uber. Uber wilde nog niet reageren voordat de documenten officieel bij de rechtbank zijn ingediend, aldus The Verge

Regelgeving Californië

Zowel Uber als Waymo testen hun zelfrijdende auto's al op de openbare weg, waaronder in Californië. Het is in de Amerikaanse staat nog wel verplicht om een bestuurder in de auto's te hebben die eventueel kan ingrijpen. 

Daar komt waarschijnlijk eind dit jaar verandering in. Het Department of Motor Vehicles in Californië liet vrijdag weten vanaf dan zelfrijdende auto's zonder bestuurder toe te staan. De instantie wil de komende tijd reacties van betrokkenen gaan vragen en behandelen om zo wetgeving op te kunnen stellen die de volledig autonome tests mogelijk maakt.

Lees meer over:
Tip de redactie