Apple blijft marktleider smartwatches ondanks fors minder verkopen

Apple heeft het afgelopen kwartaal 1,1 miljoen smartwatches verscheept. Dat is 71,6 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Toch blijft Apple marktleider op het gebied van smartwatches. Op nummer twee staat Garmin, dat afgelopen kwartaal het aantal verscheepte smartwatches met 324,2 procent zag toenemen tot 600.000 exemplaren, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IDC.

Samsung, de nummer drie, verscheepte net iets meer smartwatches dan dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om ongeveer 400.000 polsapparaten. Bij Lenovo en Pebble rolden minder smartwatches van de band.

De totale markt kromp van 5,6 miljoen smartwatches in het derde kwartaal van vorig jaar, tot 2,7 miljoen in het afgelopen kwartjaar.

Markt

Volgens marktanalist Ramon Llamas zijn de cijfers een weerspiegeling van hoe de markt er op dit moment voor staat. Zo is duidelijk dat er veel minder vraag is naar smartwatches en dat fabrikanten lang wachten met het uitbrengen van nieuwe versies.

Apple werkte lang aan een nieuwe Watch, die aan het eind van september op de markt kwam. Google heeft besloten de release van besturingssysteem Android Wear 2.0 uit te stellen tot eind dit jaar of begin volgend jaar. De Samsung Gear S3 moet nog verschijnen.

Lees meer over:
Tip de redactie