Alle toekomstige Tesla-modellen voorzien van zelfrijdende hardware

Autofabrikant Tesla zal al haar toekomstige modellen voorzien van volledige zelfrijdende hardware. In eerste instantie zullen de auto's nog gewoon moeten worden bestuurd door menselijke chauffeurs.

Alle voertuigen die nu in productie zijn bevatten al hardware die er in de toekomst voor moet kunnen zorgen dat de auto helemaal zelf kan rijden, stelde Tesla woensdagnacht.

Ook de goedkopere Model 3, die volgend jaar op de markt verschijnt, zal dit kunnen. De huidige Model S en X zijn volgens de verklaring al in productie met de nieuwste configuratie.

Radar

Tesla voorziet zijn auto's van acht camera's, twaalf ultrasone sensoren en een radarsysteem dat vooruit is gericht en dat vooral nuttig moet zijn in het geval van regen, mist of stoffigheid.

De hardware draait op een krachtigere interne computer, met een Titan GPU van Nvidia. Deze is veertig keer sneller dan de eerdere boordcomputer van Tesla. 

"Volledige autonomie maakt een Tesla substantieel veiliger dan een menselijke bestuurder. Zelfbesturende voertuigen zullen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de veiligheid in het verkeer", aldus de elektrische auto-maker.

Video: Zelfrijdende Tesla in actie

Software-updates

Opvallend genoeg zullen in de nieuwe auto's eerst juist functies ontbreken die huidige Tesla's al wel bevatten. Met de Autopilot-functies kunnen de Model S en Model X nu zelf in één rijbaan blijven en remmen als gevaar dreigt.

Deze functies moeten met de nieuwe hardware opnieuw worden getest en zullen daarom niet direct beschikbaar zijn. Uiteindelijk zullen ze via software-updates worden ingeschakeld.

Datzelfde geldt voor het volledig zelfrijdend maken van de auto. Het zal vermoedelijk nog jaren duren voordat de software ver genoeg is om dat te kunnen. Ook moeten wereldwijd nog wetten worden gewijzigd om autonome auto's grootschalig toe te staan.

Schaduwmodus

Tesla-directeur Elon Musk zei na de aankondiging dat de nieuwe Autopilot in eerste instantie in een 'schaduwmodus' zal draaien. Dat wil zeggen dat de software al wel actief is en bedenkt wanneer moet worden ingegrepen, maar dat in de praktijk nog niet doet.

Vervolgens kunnen de geplande acties van de software worden vergeleken met de prestaties van menselijke chauffeurs, meldt The Verge. Zo wil Tesla bewijs over de veiligheid van Autopilot kunnen voorlegen aan toezichthouders, aldus Musk.

Lees meer over:
Tip de redactie