Slimme fietsstoplichten Rotterdam meten aantal wachtenden

De gemeente Rotterdam test slimme fietsstoplichten met warmtesensoren die detecteren hoeveel wachtende fietsers er staan. Als dat er veel zijn, gaat het licht op groen.

De sensoren hangen in de vorm van bolletjes boven de verkeerslichten. Ze registreren aan de hand van lichaamswarmte hoeveel wachtende fietsers er zijn. Als dat er veel zijn, gaat het licht eerder en vaker op groen.

Dat betekent dat automobilisten iets langer moeten wachten, zegt een wethouder tegen de NOS. "Misschien iets langer, maar het is niet zo dat je als automobilist minuten langer stilstaat. Op dit moment moeten fietsers maximaal twee minuten wachten, dat is best lang. Afhankelijk van de drukte zal de wachttijd voor fietsers zo'n dertig tot vijftig procent afnemen."

De slimme stoplichten worden momenteel op het Churchillplein in Rotterdam getest. Het is de bedoeling dat als de proef succesvol is, de warmtesensoren op meer plekken in de stad geplaatst worden.

Lees meer over:
Tip de redactie