Huishoudelijke producten en tv's bezorgen LG flink meer winst

Elektronicafabrikant LG heeft zijn bedrijfsopbrengst in het tweede kwartaal van 2016 zien stijgen met maar liefst 140 procent ten opzichte van vorig jaar. 

Het Zuid-Koreaanse bedrijf had het afgelopen kwartaal een operationele winst van in totaal 584,6 miljard won (omgerekend zo'n 469,35 miljoen euro) op een omzet van 14 biljoen won (11,24 miljard euro). 

De toename is vooral te danken aan goede verkopen in de markt voor huishoudelijke apparaten en televisies, beide takken van het bedrijf maakten het afgelopen kwartaal een recordwinst. 

De huishoudelijke apparaten waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de operationele winst in het tweede kwartaal, namelijk 433,7 miljard won. De omzet van de tak steeg vergeleken met vorig jaar met 4,8 procent naar 4,7 biljoen won. 

De televisietak van LG zag de winst stijgen tot 356,7 miljard won op een omzet van 4,16 biljoen won, een stijging van 5,7 procent vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. Het waren vooral de duurdere televisies zoals ultra hd-toestelen en OLED-televisies die de groei dreven. 

Smartphones

De mobiele tak van LG zag de omzet in vergelijking met vorig jaar juist dalen. De tak draaide een omzet van 3,33 biljoen won en boekte een operationeel verlies van 153,5 miljard won, mede door de slechte verkopen van de LG G5. Er werden in totaal 13,9 miljoen smartphones verkocht in het tweede kwartaal. 

Eerder deze maand kondigde het bedrijf al een grote reorganisatie voor de smartphonetak van het bedrijf aan, vanwege tegenvallende verkopen van de nieuwe G5.

Lees meer over:
LG
Tip de redactie