'Slimme Google-contactlens voor diabetici werkt niet'

Verschillende producten die door de gezondheidstak van Google worden ontwikkeld, lijken in de praktijk met grote problemen te kampen. Een slimme contactlens voor diabetici zou zelfs helemaal niet werken. 

Dat stellen oud-medewerkers van de afdeling tegenover de wetenschappelijke nieuwssite STAT.

In 2014 kondigde Google aan dat het bedrijf een contactlens wilde ontwikkelen voor diabetici, zodat zij geen bloed meer hoeven te prikken om hun glucoseniveau te meten. 

De ontwikkeling van de lens is inmiddels ondergebracht bij Verily, een losstaande onderneming onder het Google-moederbedrijf Alphabet.

Volgens de oud-medewerkers is het echter nog onduidelijk of de lens ooit zal functioneren. Een prototype zou niet hebben gewerkt en een oud-manager van Verily noemt het product "slideware"; iets dat alleen bestaat op PowerPoint-slides.

Tricorder

In 2014 kondigde Verily-baas Andrew Conrad aan dat ook werd gewerkt aan een soort 'tricorder' uit Star Trek. Een speciale armband zou kankercellen in de bloedstroom kunnen detecteren, nadat een patiënt een pil met magnetische nanodeeltjes had ingeslikt. Conrad zei het apparaat binnen enkele jaren te willen testen.

Experts stellen echter hun kanttekeningen bij de technologie. David Walt, een scheikundeprofessor aan de universiteit Tufts, zegt bijvoorbeeld dat het moeilijk is om de magnetische deeltjes lange tijd in de bloedstroom te houden. Ze zouden mogelijk zelfs kunnen zorgen voor bloedproppen.

In een verklaring zegt Verily dat de Tricorder zich nog in een "zeer vroeg stadium" bevindt en dat er nog "onopgeloste technische uitdagingen" zijn. Het bedrijf zegt wel door te willen werken aan de technologie, maar lijkt zich voorzichtiger op te stellen dan Conrad in 2014 deed.

Verily werkt samen met bedrijf Alcon om de slimme contactlens op de markt te brengen, maar het is onduidelijk hoe lang de bedrijven daar nog voor nodig denken te hebben. Volgens een woordvoerder van Alcon blijft het product in de onderzoeksfase.

Lees meer over:
Tip de redactie