'Fitbit blijft aan de leiding op wearables-markt'

Fitbit heeft in het eerste kwartaal van 2016 de leiding behouden op de markt voor 'wearables', elektronica die op de pols of op andere delen van het lichaam worden gedragen.

De fabrikant verkocht in de maanden januari, februari en maart zo'n 4,8 miljoen apparaten, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Dat was goed voor een marktaandeel van 24,5 procent.

Het Chinese bedrijf Xiaomi staat op de tweede plaats, met 3,7 miljoen verkochte exemplaren. Apple volgt op plek drie, door 1,5 miljoen smartwatches te verkopen in het kwartaal.

IDC verdeelt de markt in tweeën, met aan de ene kant simpele wearables zoals fitnesstrackers en aan de andere kant smartwatches, waarop bijvoorbeeld ook apps kunnen worden geïnstalleerd. In dat tweede segment gaat Aple aan de leiding, gevolgd door Samsung (700.000 verkopen) en Motorola (400.000).

Als geheel groeide de markt voor wearables met 67,2 procent naar 19,7 miljoen verkochte exemplaren in het eerste kwartaal. De grootste fabrikanten zagen hun marktaandeel echter krimpen onder druk van kleinere fabrikanten.

De markt voor smartwatches verdubbelde in grootte, naar 3,2 miljoen verkochte exemplaren. Dat is nog steeds honderd keer minder dan het aantal verkochte smartphones in hetzelfde kwartaal.

Lees meer over:
Tip de redactie