Achtergrond: Helemaal zelfstandig rijdt de autonome auto nog niet

Autofabrikanten zijn hard bezig met de voorbereidingen en de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar de echt volledig zelfrijdende auto zal nog even op zich laten wachten.

Deze week waren de grote automerken aanwezig in Amsterdam om de laatste ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s te tonen. Zo reed Range Rover door de stad met een prototype dat zelf op de juiste afstand bleef van andere auto’s. Ook was was de auto in staat om zelf van rijbaan te wisselen terwijl de chauffeur zijn handen van het stuur had.

Andere fabrikanten toonden auto’s die bijvoorbeeld automatisch stoppen wanneer er een persoon voor of achter de auto staat, of voertuigen die met een smartphone of afstandsbediening te besturen zijn.

Zelfrijdende auto's kunnen in 2019 de weg op

Wetgeving

Hoewel veel van dat soort technologieën al werkelijkheid zijn, is er op het gebied van wet- en regelgeving nog veel onmogelijk.

Daar wordt wel aan gewerkt: over drie jaar moet de benodigde Europese wetgeving klaarliggen zodat zelfrijdende auto’s door heel Europa kunnen rijden. Dat is precies op tijd, want 2020 wordt door de meeste autofabrikanten genoemd als jaar waarin de zelfrijdende auto echt klaar moet zijn.

Traditionele auto

De zelfrijdende auto die straks in 2019 de weg op mag zal "nog veel lijken op een traditionele auto", zegt Schultz tegen NU.nl. "Het is nu nog te complex om alles in beeld te brengen. Denk aan overstekende kinderen en fietsers die je passeren." Voorlopig zullen zelfrijdende auto’s volgens de minister dan ook nog vooral ‘hybride zijn’; een beetje autonoom, maar er moet ook nog veel zelf worden gedaan.

"De volledig zelfrijdende auto waar geen besturing aan te pas komt daar zijn we nog jaren vandaan", zegt ook de vice-president van TomTom, Jan-Maarten de Vries. TomTom draagt zelf bij aan de zelfrijdende auto door gedetailleerde kaarten te leveren aan autobedrijven die helpen bij het bepalen van de locatie van de auto, maar ook de volgende stap te voorspellen.   

Vooruitgang is volgens De Vries wel duidelijk te zien. "De autofabrikanten begeven zich in stappen naar de autonome auto toe. In 2019 zullen er zeker auto’s op de weg zijn die een behoorlijke mate van autonoom rijden hebben. Nu al hebben bepaalde auto’s dat soort functies. Daar zijn we niet ver meer vandaan."

Binnenstad

Autonoom rijden op de snelweg gaat dus al redelijk. Maar het wordt een stuk lastiger als het gaat om zelfrijdende auto’s in de binnenstad, vertelt ook Maarten Sierhuis, die in Silicon Valley aan het hoofd staat van de onderzoekstak van autofabrikant Nissan.

Het verkeer op de snelweg relatief voorspelbaar en overzichtelijk, maar in stedelijke gebieden zijn er veel meer factoren waar rekening mee moet worden gehouden.

Sierhuis geeft het voorbeeld van een lossende vrachtwagen: een menselijke chauffeur weet wanneer hij of zij daar langs kan, ondanks een doorgetrokken streep op de weg. Voor een zelfrijdende auto is dat een stuk lastiger.

"Zelf rijden is niet het meest ingewikkelde", zegt ook minister Schultz. "Maar wat nou als er iemand oversteekt, wat als er plots iets op de weg ligt? Dat is best complex en daar zijn de autofabrikanten nu mee bezig."

Toekomst

Dat de autonome auto uiteindelijk wel door de drukke straten van de stad zal rijden, daar zijn de meeste betrokken bedrijven wel van overtuigd. "Uiteindelijk zal het ook de steden in gaan", zegt De Vries van TomTom.

"En als we tien, twintig jaar verder kijken zal je hele nieuwe vormen van transport zien, waarbij een auto zelf ook passagiers kan ophalen. Maar daar zijn we nog echt ver vandaan."

Tip de redactie