Experimentele virtualrealitybril Samsung laat drager bewegingen voelen

Samsung werkt aan een virtualrealitybril waarbij het evenwichtsorgaan zo beïnvloed wordt dat de drager het gevoel krijgt echt te bewegen.

Het bedrijf toont op het festival South by Southwest drie concepten die gemaakt worden door de geheime afdeling Creative Lab.

Eén van die projecten is Entrim 4D, een product dat beweging toe moet voegen aan virtualrealitybrillen. De drager ziet zichzelf dan niet alleen in een achtbaan zitten, maar voelt de bewegingen van het karretje ook echt.

Samsung wil dat bereiken met Galvanic Vestibular Stimulation (GVS) waarbij het evenwichtsorgaan met kleine elektronische pulsen wordt gestimuleerd. Op die manier denkt het lichaam dat het beweegt terwijl dat niet zo is. De techniek wordt al gebruikt om de lichamelijke balans te herstellen bij patiënten die een beroerte hebben gehad.

Samsung laat drager virtualrealitybril bewegingen 'voelen'

Elektroden

De signalen worden doorgegeven door een speciale koptelefoon waarin elektroden verwerkt zijn. De elektroden krijgen input van wat er op de virtualrealitybril te zien is. De gebruiker kan zo snelheid en beweging ervaren.

Het Creative Lab van Samsung heeft de techniek op ruim 1.500 mensen getest en er zijn inmiddels dertig verschillende patronen ontwikkeld. Het bedrijf benadrukt dat het project nog in de experimentele fase zit. Het is niet bekend of en wanneer Entrim 4D aan consumenten verkocht zal worden.

Naast Entrim 4D toont Samsung ook nog Hum On, een app die geneurie om kan zetten in muziek, en Waffle, een sociaal platform om gezamenlijk creatieve content te maken.

Tip de redactie