Virtual reality-bril HTC valt in hoogste prijssegment

De virtual reality-bril van HTC en Valve, de Vive, wordt gepositioneerd in het hoogste prijssegment.

Dat stelt HTC's Jeff Gattis tegenover het vakblad MCV.

"We willen de beste virtual reality-ervaring bieden. Dat is geen marketingpraat maar meer een indicatie van waar de Vive in de markt gepositioneerd wordt", aldus Gattis, die laat weten dat de bril in de high-end-categorie valt. 

Volgens Gattis vormt de hogere prijs geen barrière, omdat de eerste groep consumenten die een virtual reality-bril gaat aanschaffen, niet heel prijsgevoelig zal zijn. De prijs zou vanzelf gaan dalen zodra de markt voor virtual reality groeit.

De Vive werd onthuld tijdens het Mobile World Congress dat begin maart in Barcelona werd gehouden. Het accessoire komt voort uit een samenwerking tussen smartphonefabrikant HTC en spellenmaker en -uitgever Valve.

Volgens geruchten kwamen de twee bedrijven samen nadat het contact tussen tussen Valve en Oculus Rift-maker Oculus minder werd vanwege de overname door Facebook begin 2014.  

70 sensoren

De HTC Vive is vergelijkbaar met de Oculus Rift. Gebruikers worden afgesloten van de echte wereld en wanen zich in een virtuele wereld.

De bril heeft ruim zeventig sensoren en kan zo samen met een camera de bewegingen van gebruikers volgen en vertalen naar een virtuele omgeving.

De applicaties voor de Vive worden bediend met draadloze controllers. Ook kunnen er sensoren aan het plafond geplakt worden om een virtuele ruimte te creëren waar gebruikers fysiek doorheen kunnen lopen.

De consumentenversie van de Vive staat gepland voor eind dit jaar. Een exacte prijs is nog niet bekendgemaakt.

Eerste indruk: Spectaculaire HTC Vive maakt virtual reality nog realistischer

De grootste ontwikkelingen rondom virtual reality

 

Lees meer over:
Tip de redactie