Nederlandse startup wil rijgedrag via 'usb-stick' delen met verzekeraars

De Nederlandse startup ULU biedt een soort usb-stick voor in de auto aan waarmee verzekeraars, autodealers en bedrijven inzicht krijgen in rijgedrag van verzekerden, klanten of werknemers.

ULU maakt woensdag bekend het product deze maand op de markt te brengen via bijvoorbeeld de verzekering Ik Rij Verzekerd.

De ULU-stick wordt in de OBD-poort van een auto gestoken en verzamelt daar informatie. Het gaat bijvoorbeeld om rijgedrag, maar ook om de staat van de auto. Zo kan de kilometerstand worden uitgelezen.

Toestemming

De data is volgens Jošt Faganel, oprichter en ceo van ULU, altijd eigendom van de bestuurder. "Een bedrijf kan toegang tot de data krijgen met toestemming van de bestuurder", legt hij aan NU.nl uit.

Voorlopig is het idee dan ook dat de stick niet door een verzekeraar verplicht wordt, maar dat mensen die goed rijgedrag vertonen dat met het product kunnen bewijzen om zo een lagere premie te krijgen. Of Ik Rij Verzekerd de ULU wel verplicht wil gaan maken of in welke vorm hij precies wordt aangeboden, is niet bekend.

Faganel ziet overigens geen probleem in het verplichten van de ULU. "Het maakt de situatie op de weg veiliger en vermindert claims", meent hij. De stick is al uitgebreid getest. Inmiddels hebben voertuigen met de ULU al ruim een half miljoen kilometers afgelegd.

Score

Bestuurders krijgen op basis van hun rijgedrag een score te zien van maximaal honderd punten. Deze score is gebaseerd op hoe agressief de bestuurder rijdt, dat wordt bijvoorbeeld inzichtelijk via de versnellingsmeter. Daarnaast zijn het tijdstip waarop en de locatie waar veel gereden wordt van invloed en wordt gekeken naar de weersomstandigheden en snelheid.

De data wordt versleuteld op de stick opgeslagen en via mobiel internet verzonden over een versleutelde verbinding.

Het is niet zo dat een verzekeraar of autodealer automatisch alle informatie krijgt. Volgens Faganel moet er een gericht aanbod worden gemaakt. De ULU is ook getest met diverse autodealers zoals Van Den Udenhout en bijvoorbeeld Auto Distribution, een grote distributeur van reserveonderdelen.

Bedrijven kunnen met de ULU bijvoorbeeld chauffeurs die voor hen rijden in de gaten houden. Onder meer Ernst en Young heeft de stick getest.

Investering

Het Nederlandse ULU is in 2014 gestart en wil nog dit jaar uitbreiden naar het buitenland. Het bedrijf zoekt daarvoor een investering van 500.000 euro. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappije maakte vorige week al bekend een onbekend deel van deze investering op zich te nemen. Gesprekken met andere partijen zijn volgens ULU in volle gang.

Lees meer over:
ULU
Tip de redactie