Samsung verdubbelt aandeel op Nederlandse tabletmarkt

AMSTERDAM - Samsung wil dit jaar minimaal een derde van de Nederlandse tabletmarkt voor zijn rekening nemen. In 2012 verdubbelde het marktaandeel al.

Dat laat Geert Mol, Marketing Manager Mobile bij Samsung Nederland, weten in een gesprek met NU.nl.

Samsung verwacht dat de tabletmarkt in Nederland in 2013 door zal groeien van 1,8 naar 2,5 miljoen exemplaren. Het Zuid-Koreaanse bedrijf wil goed zijn voor minimaal 30 procent van dat aantal. Daarvoor zou Samsung dus 750.000 tablets moeten verkopen.

Er worden sinds medio 2012 meer tablets dan laptops in Nederland verkocht.

Groei

Op de tabletmarkt moet Samsung nog zijn meerdere erkennen in Apple dat een marktaandeel heeft van ongeveer 60 procent, zo bleek uit eerdere cijfers. De opkomst van Samsung gaat echter gestaag, laat Mol weten.

Het bedrijf had in 2011 nog slechts 9 procent van de markt in handen. Over heel 2012 was dat al 20 procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

"Inmiddels heeft 35 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet, maar nog 65 procent dus niet. Daar liggen kansen. En we zien ook dat veel huishoudens een tweede of derde tablet willen aanschaffen", aldus Mol.

Zakelijk

Het bedrijf verwacht de groei op de tabletmarkt voor een deel bij consumenten te halen, maar richt zich in 2013 ook specifiek op de zakelijke markt. Die focus geldt dan voor zowel smartphones, tablets als laptops.

"Wij zijn van oudsher bekend op de consumentenmarkt en willen nu ook groeien bij zakelijke klanten", legt Mol uit. Hij denkt niet dat de twee markten elkaar bijten. "We zijn specifiek mensen op de zakelijke markt aan het zetten en je ziet daar al een verschuiving omdat steeds meer consumenten hun toestel op kantoor willen gebruiken."

Windows 8 en Tizen

Mol gelooft dat er op de tabletmarkt ruimte is voor Windows 8. Er verschijnen geregeld berichten dat de verkoop van nieuwe Windows 8-pc's zou tegenvallen, maar Mol kan daar niets over zeggen. "Zowel zakelijk als privé is er ruimte voor Windows 8", denkt hij.

De Marketing Manager stelt dat Windows 8 prima in de 'multi platform-strategie' van Samsung past. Naast Android, Windows 8 en Windows Phone is Samsung ook nog bezig met het platform Tizen.

Bijvoorbeeld ook Intel is betrokken bij de ontwikkeling van Tizen. Dat is de opvolger van MeeGo dat ooit door Nokia en Intel ontwikkeld is. Het zal een open source-systeem zijn en dus wil Mol niet spreken van een 'eigen besturingssysteem'.

Keuze

Hij stelt wel dat Samsung 'serieus' met Tizen bezig is. "We willen ook op de markt van besturingssystemen keuzevrijheid bieden."

Door veel keuze te bieden hoopt Samsung ook op de telefoonmarkt, waar het bedrijf al marktleider is, te groeien. "We willen daar groeien en dat doen we onder andere door duidelijke keuzevrijheid te bieden. Op het gebied van platform, maar ook prijspunt, schermgrootte en functionaliteit."

Lees meer over:

Week van NUtech

Week van NUtech
Abonneer je op onze podcast De week van NUtech en blijf elk weekend op de hoogte van het belangrijkste technieuws.

World of Warcraft

World of Warcraft
World of Warcraft bestaat 10 jaar en groeide tot ongekende hoogte. Waarom is het spel zo populair?

Review: Lumia 830

Review: Lumia 830
Het laatste toestel onder de naam van Nokia. Is dit een waardig afscheid?