Apple en Samsung zetten concurrentie in 2 jaar buitenspel

AMSTERDAM - Samsung en Apple hebben de afgelopen 2 jaar de smartphonemarkt veroverd en concurrenten verpletterd. De bedrijven bezetten nu samen twee derde van de markt.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC.

Samsung heeft in 2012 ruim 215 miljoen smartphones verscheept. Daarmee neemt de Zuid-Koreaanse fabrikant 39,6 procent van het totaal voor zijn rekening. In 2011 was dat nog 'slechts' 19 procent.

Samsung neemt door de explosieve groei afstand van Apple. In 2011 volgde de iPhone-maker nog op de voet met 18,8 procent, maar ondanks een stijging was het verschil in 2012 veel groter. Apple heeft nu ruim een kwart van de markt in handen.

Zowel Nokia, HTC als Blackberry zagen het aandeel fors teruglopen. In 2010 waren Nokia en RIM nog groter dan Apple en Samsung.

Beweeg de cursor over de lijn om de aantallen te zien. De gegevens zijn afkomstig van IDC. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Het verschil pakte in 2011 uit in het voordeel van Samsung en Apple die toen nagenoeg evenveel smartphones verkochten. De afstand is in 2012 fors toegenomen.

Verkoopaantallen

Apple maakte eerder deze week bekend in de laatste 3 maanden van 2012 47,8 miljoen iPhones te hebben verkocht. Hoeveel iPhone 5-exemplaren er over de toonbank gingen is niet bekend. Apple verkoopt ook nog de iPhone 4s en 4.

Samsung verkocht sinds de lancering in mei 41 miljoen exemplaren van de Galaxy S III en er zijn inmiddels 100 miljoen Galaxy S-toestellen over de toonbank gegaan.

Verschil

Ook Strategy Analytics houdt ook cijfers bij over de smartphonemarkt. Deze onderzoeker geeft Apple en Samsung samen een marktaandeel van bijna 50 procent. Ook daar neemt Samsung afstand van Apple.

Het grote verschil tussen de twee bedrijven is dat Apple elk jaar één nieuwe smartphone uitbrengt terwijl Samsung tientallen verschillende telefoons verkoopt.

Tip de redactie