iPads en tv's helpen LG Display aan winst

SEOUL - LG Display heeft voor het tweede kwartaal op rij winst behaald dankzij de populariteit van de iPad van Apple en de aantrekkende tv-markt.

Dat maakte het dochterbedrijf van elektronicaconcern LG Group donderdag bekend.

De winst bedroeg in de laatste drie maanden van 2012 319,7 miljard Zuid-Koreaanse won (224,7 miljoen euro).

Ondanks de zwarte cijfers kijken analisten met gemengde gevoelens naar LG. De winst viel lager uit dan ze hadden verwacht, terwijl de rek uit de vraag naar iPads lijkt te zijn verdwenen. Ook de sterke positie van de won hielp LG niet.

Voor 2013 wordt bovendien een verdere terugloop in de vraag naar de tablet van Apple verwacht. Consumenten zullen waarschijnlijk kiezen voor de nieuwe en goedkopere iPad Mini, die LG minder oplevert.

OLED

LG Display maakte onlangs nog bekend dat er 2,7 miljard euro geïnvesteerd wordt in OLED-panelen. Dat geld is bedoeld voor onderzoek naar de OLED-technologie. Het is de belangrijkste pijler van het bedrijf.

OLED-schermen hebben een betere beeldkwaliteit dan LED-panelen omdat het contrast hoger ligt, de kleuren dieper zijn en het beeld scherper is. Bovendien kunnen tv's dunner en zuiniger worden omdat er geen backlight meer nodig is.

LG verkoopt de 55 inch OLED-tv vanaf dit voorjaar in Nederland. Bovendien werkt het ook aan transparante en buigbare OLED-schermen.

Lees meer over:
Tip de redactie