'iPhone 5 in eerste maand explosief van start in VS'

AMSTERDAM - De iPhone 5 heeft in de eerste maand sinds de lancering voor een explosieve groei in het Amerikaans marktaandeel gezorgd. In Europa blijft het effect vooralsnog uit.

Dat blijkt uit cijfers van Kantar Worldpanel.

De iPhone 5 werd op 28 september gelanceerd en de cijfers van Kantar gaan over augustus, september en oktober. De nieuwste iPhone doet daarin dus nog slechts één maand mee.

In de Verenigde Staten (VS) groeide het marktaandeel desalniettemin met 25,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Het marktaandeel van de iPhone op de Amerikaanse markt ligt inmiddels op 48,1 procent.

Daarmee is Apple met één soort toestel groter dan alle Androidfabrikanten bij elkaar (46,7 procent). Het marktaandeel van Android op de Amerikaanse smartphonemarkt nam met 16,6 procent af.

Europa

In Europa blijft het effect van de iPhone 5 vooralsnog uit. Het marktaandeel blijft met 21,2 procent nagenoeg gelijk aan dezelfde periode een jaar geleden. Tegelijkertijd groeit Android door en pakt het in de grootste 5 Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Groot-Brittannië) 63,9 procent van de markt.

Het is onbekend of de geringe impact van de iPhone 5 te maken heeft met beperkte voorraden of beperkte interesse. In Nederland kampten providers met leveringsproblemen omdat er weinig toestellen uitgeleverd werden.

De daadwerkelijke verkoopcijfers van de iPhone 5 worden eind januari verwacht tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van Apple.

Lees onze review van de iPhone 5

Lees meer over:

Facebook helpt na aardbeving Nepal

Facebook helpt na aardbeving Nepal
  Facebook heeft een functie gelanceerd waarmee mensen in het door de aardbeving getroffen Nepal kunnen aangeven of ze veilig.  

Review: Asus Zenwatch

Review: Asus Zenwatch
Smartwatch van Asus is mede door klassieker design mooiste Android Wear-horloge tot nu toe.

Review: LG G Flex 2

Review: LG G Flex 2
Tweede gebogen smartphone van LG valt ondanks verbeteringen en vernieuwingen toch tegen.