‘Apple concentreert zich op tv-markt’

 UTRECHT - De tv-markt is de volgende te nemen horde voor Apple. Dat zegt John Sculley, de man die in 1983 het stokje als CEO overnam van Steve Jobs bij het elektronicabedrijf.

Apple heeft al een sterk aandeel in smartphones, tablets en computers, waarmee ze een poging doen de macht te krijgen in de woonkamers van consumenten, zegt Sculley in een interview.

Sculley, die in 1993 weer aftrad als CEO, heeft geen inzicht in de strategie van Apple. “Ze bezitten al drie schermen, smartphone, tablet en computer, en zien hoe belangrijk het is om ook de vierde te bezitten, namelijk tv”, zegt Sculley, die nu aan het hoofd staat van een bedrijf dat sofware ontwikkelt voor mobiele telefonie.

In gesprek

Apple is momenteel in gesprek met een van Amerika’s grootste kabelmaatschappijen om live televisie en andere programma’s te gaan maken, zegt een bron tegen persbureau Bloomberg.

Volgens de bron, die anoniem wil blijven omdat de gesprekken nog gaande zijn, wordt het voor klanten mogelijk om een door Apple ontwikkeld apparaat te gebruiken waarmee zij toegang krijgen tot hun eigen set kanalen, in plaats van dat zij een compleet pakket huren voor een maandelijks bedrag van een kabelmaatschappij.

Ecosysteem

“Apple’s iPhone is de best verkopende smartphone in de Verenigde Staten en de iPad heeft 70 procent van de tablet markt in handen. Dit ‘ecosysteem’ is een groot voordeel ten opzichte van hun concurrenten”, vervolgt Sculley.

“Het principe van Apple is om de gebruikerservaring te verbeteren en om die ervaring consistent te houden op meerdere apparaten. Mensen realiseren zich niet hoe groot dit is. Microsoft en Sony wilden de woonkamer van consumenten, maar hebben tot nu toe gefaald”, aldus Sculley

Lees meer over:
Tip de redactie