Samsung wint eerste slag in 3D-oorlog televisiemarkt

AMSTERDAM – Samsung doet het bijzonder goed op de markt van 3D-televisies. In Europa is het bedrijf goed voor 49,9 procent van de verkoop. In de Verenigde Staten ligt dit percentage op 48,8 procent.

Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureaus NPD en GfK waarover Whathifi.com schrijft.

LG sprak onlangs van een oorlog op de markt van 3D-tv’s tussen LG en Samsung. LG liet toen weten deze oorlog te willen winnen met een nieuwe serie 3D-televisies onder de naam Cinema 3D.

FPR-techniek

Deze televisies maken gebruik van Film Patterned Retarder (FPR) en hebben volgens LG als voordeel dat een ‘normale’ 3D-bril gebruikt kan worden net als in de bioscoop. Bij de techniek die Samsung omarmt, active shutter, zijn brillen noodzakelijk met batterijen erin. Deze brillen zijn zwaarder en volgens LG van mindere kwaliteit.

Tot nu toe weet Samsung echter een veel groter marktaandeel te realiseren dan LG. Zo heeft LG in de VS 6,6 procent van de markt in handen en in Europa 7,7 procent. Sony (27,4 en 23,4 procent) en Panasonic (10,2 en 10,2 procent) doen het ook beter dan LG.

Active shutter

In totaal is de active shutter-bril goed voor 88,5 procent van de Amerikaanse markt en 83,5 procent van de Europese markt. Gezegd moet worden dat LG stelde de oorlog te gaan winnen met televisies die pas een week geleden gelanceerd werden en deze hebben dus nog geen invloed gehad op de cijfers.

Ook voert LG gesprekken met Sony en andere kleinere spelers op de markt om te zorgen dat deze fabrikanten ook de FPR-techniek gaan gebruiken. In China is de FPR-techniek inmiddels aanwezig in 55 procent van de 3D-tv's. LG heeft daar een aandeel van 50 procent wat betreft de markt voor 3D-tv's met FPR.
 

Lees meer over:
Tip de redactie