'RIM wil reclame aanpassen aan snelheid auto's'

AMSTERDAM - Research in Motion (RIM), de fabrikant van de BlackBerry, heeft twee patenten ingediend om billboards intelligenter te maken. Het concept toont reclame op basis van de snelheid van langsrijdende auto’s.

Het ene aangevraagde patent stelt voor dat automobilisten passende reclame op de weg te zien krijgen. Rijdt een auto op een normale snelheid, dan toont het billboard bijvoorbeeld een logo. Staat de automobilist in de file, dan is er ruimte voor aanvullende informatie in de vorm van een tekst.

RIM heeft eenzelfde patent ingediend voor voetgangers die langs billboards lopen. Hoe het bedrijf de snelheid gaat meten, staat niet beschreven in het patent.

GPS

Verschillende tech-websites suggereren dat RIM de snelheid gaat meten met zijn GPS-techniek. Via GPS maakt het systeem dan contact met mobiele telefoons en bepaalt aan de hand van de positie de snelheid van het voertuig. Maar het systeem zal de informatie van de telefoons vooral gebruiken om gepersonaliseerde reclame te kunnen laten zien.

RIM volgt met het patent het voorbeeld van een aantal andere techbedrijven, dat intelligente technologie verwerkt in een billboard. Zo heeft NEC een digitaal billboard ontworpen dat de consument persoonlijk aanspreekt aan de hand van demografische kenmerken.

Lees meer over:
RIM
Tip de redactie