Consument laat nieuwe auto's links liggen

AMSTERDAM - De Nederlandse autodealers hebben een te grote voorraad nieuwe auto's. Volgens het Algemeen Dagblad is de nood zo hoog dat klanten met gemak duizenden euro's kunnen afdingen, wanneer zij een auto willen aanschaffen. Stuntacties en geldverslindende reclamecampagnes mogen volgens de krant niet baten.

Ook de leasemaatschappijen zijn ontevreden. Een groot deel van de branche ziet 2004 als een verloren jaar, nu de teleurstellende cijfers van de eerste zes maanden bekend zijn. "Het blijft langer slecht dan wij gedacht hadden", menen de autoleasemaatschappijen.

Volgens cijfers van de Vereniging van Europese Autofabrikanten (ACEA) kromp de verkoop in Nederland in de eerste helft van dit jaar met 0,9 procent tot 285.240 stuks. In Juni groeide de daling tot een absoluut dieptepunt (-2,3 procent).

"De consument laat zich niet makkelijk overhalen door de economische situatie en het ontbreken van vertrouwen in de toekomst", aldus directeur Peter Jansen van de Auto Rai."Ook het bedrijfsleven is terughoudend en neemt minder lease-auto's af."

Tip de redactie