Spring Breakers - Harmony Korine

Cartoonesk drama over vier meiden die gaan roven om hun Spring Break te kunnen bekostigen. Met een hilarische rol van James Franco.

Harmony Korine vestigde op 18-jarige leeftijd zijn naam met het script voor Kids (1995), een rauw drama over tieners, seks en aids. Toen hij zelf aan het regisseren sloeg leverde dat weerbarstige films op als Gummo en Julien Donkey-Boy.

Met het oerlelijke Trash Humpers (2009) leek hij behoorlijk de weg kwijt, maar met Spring Breakers heeft hij een vermakelijke guilty pleasure gemaakt.

De film en zijn personages winden er geen doekjes om waar het bij de Amerikaanse voorjaarsvakantie om draait: seks, drank, drugs en zon. De openingsbeelden ogen als een videoclip, met slow motion beelden van topless meiden die hitsig hupsen in de branding. Spring Break is Oh Oh Cherso in het kwadraat en dat zullen we weten ook.

Videogame

Het is de droomvakantie van vier studentes in een suf stadje, die naar Florida willen, maar te weinig geld hebben. Tijd voor plan B: met een gestolen auto een restaurant overvallen. ‘Doe alsof het een videogame is, alsof je in een film speelt,’ sporen ze elkaar aan. Drie van hen zijn bad girls, de vierde, Faith (Selena Gomez), een bravere meeloopster.

Bekijk trailer:

In Florida is non-stop feesten het devies, maar wanneer de politie een motel binnenvalt en drugs vindt draaien de meiden – in bikini! – de bak in. Hun borgtocht wordt betaald door een blanke gangsterrapper (hilarische rol van James Franco) die het kwartet ziet als de kroon op zijn gangsterleven. Uiteraard verwacht hij een tegenprestatie, maar daar voelt Faith weinig voor. Maar kan ze nog terug?

Bordkarton

Spring Breakers is schaamteloos cartoonesk van opzet, dus is het niet echt een bezwaar dat de personages van bordkarton zijn. Dat pakt soms goed uit – zoals bij de door Franco gespeelde gangster Alien – maar van de vier meisjes komt eigenlijk alleen Selena Gomez als Faith uit de verf. De drie andere (Vanessa Hudgens, Ashley Benson en Rachel Korine) zijn vrijwel inwisselbaar, vooral de twee blonde.

Maar Spring Breakers moet vooral niet te serieus genomen worden: het is meer een videoclip van speelfilmlengte. Het knappe van Korine is dat hij zelfs in deze oppervlakkige vorm kritiek weet te leveren op de oppervlakkigheid van de Amerikaanse jongerencultuur. En dankzij de bizarre verschijning van Franco – cornrows in zijn haar, grill op zijn gebit - valt er bovendien veel te lachen.

In 29 zalen