Daglicht - Diederik van Rooijen

Nogal voorspelbare thriller naar een boek van Marion Pauw, met Angela Schijf, Fedja van Huêt en Monique van de Ven.

De laatste jaren is de Nederlandse thrillerverfilming een populair subgenre geworden. Vooral de boeken van Saskia Noort werden verfilmd: Terug naar de Kust (2009), De Eetclub (2010) en vorig jaar De Verbouwing.

Dat de films meestal lachwekkend slecht waren stond een publiekssucces niet in de weg. Met Daglicht, naar een boek van Marion Pauw, is er een nieuwe titel aan het genre toegevoegd.

Hoofdpersoon in Daglicht is Iris (Angela Schijf), een jonge advocate die tevens alleenstaande moeder is. Haar zoontje Aron heeft driftbuien en autistische trekjes, maar ondanks aandringen van de school weigert ze hem te laten onderzoeken. Liever brengt ze hem onder bij zijn oma Ageeth (Monique van de Ven), waar Aron geniet van het aquarium.

TBS

Dat aquarium is de sleutel tot een familiegeheim, want wanneer er iemand langskomt om de bak schoon te maken laat deze man zich ontvallen dat Aron ‘net de broer van Iris’ is. Oeps: Iris wist niet dat ze een broer had. En al helemaal niet dat broer Ray (Fedja van Huêt) – zoals enig speurwerk uitwijst – in een TBS-kliniek zit wegens een dubbele moord.

Bekijk trailer:

Wanneer Iris deze Ray bezoekt blijkt deze vele jaren ouder dan zij én zwaar autistisch. Zijn begeleider Bo (Matteo van der Grijn) legt Iris en het publiek uit dat autisme erfelijk is. Een mooie aanleiding om zoon Aron eens te laten onderzoeken, maar Iris bijt zich liever vast in de ruim 30 jaar ouder moordzaak waarvoor Ray is veroordeeld. Want waarom is de baby die hij zou hebben vermoord nooit gevonden?

Uitleggerig

Het gelijknamige boek waar Daglicht op is gebaseerd won in 2009 de Gouden Strop, maar desondanks werd het einde van het verhaal voor de film veranderd. Curieus, maar het grootste bezwaar van het verhaal is dat een beetje thrillerkijker al na een half uur in de gaten heeft hoe het familiegeheim in elkaar zit. En dan is twee uur thriller, vol uitleggerige flashbacks en ander exposé, behoorlijk lang.

Fedja van Huêt maakt een mooie Rain Man-act van zijn rol, maar Daglicht weet nooit aannemelijk te maken waarom een snuggere advocate zoveel domme dingen doet, of waarom een familie er zo op gebrand is een oud geheim in de doofpot te houden dat ze daarvoor willen moorden. Dan is het middel - nieuwe strafbare feiten - erger dan de kwaal. Maar logica is net zo schaars als daglicht in Daglicht.

In 112 zalen