Taken 2 - Olivier Megaton

Overbodig vervolg op Taken levert een bespottelijk slechte xenofobe thriller op. Met wederom Liam Neeson en Famke Janssen.

Taken was in 2008 een tussendoortje voor Liam Neeson. Hij had zelf verwacht dat de B-film niet eens de bioscoop zou halen, maar dat deed-ie wel.

En niet alleen dat: de doorsnee thriller over een ex-CIA-agent die wraak neemt wanneer zijn dochter wordt ontvoerd, werd een onbegrijpelijk grote hit. Dus is er nu het onvermijdelijke gevolg.

Bryan Mills (Neeson) past extra goed op zijn dochter Kim (Maggie Grace) sinds ze in Parijs ontvoerd werd door een bende Albanese vrouwenhandelaars. Dus is het misschien niet zo'n goed idee dochterlief en haar moeder Lenore (Famke Janssen) uit te nodigen voor een korte vakantie in Istanbul. Uit de eerste Taken had hij al kunnen leren dat buitenlanders niet te vertrouwen zijn.

Zak granaten

En jawel, de Albanezen - die ook onderling Engels met een vet accent spreken - doen Istanbul aan om wraak te nemen op Mills en zijn familie. Dankzij de - uiteraard - corrupte Turken hebben ze al snel Mills en zijn vrouw te pakken, maar zijn dochter weet gelukkig te ontkomen. Met een zak granaten, zodat ze haar vader kan vinden. Huh?

Dat gaat als volgt: Mills weet, in gevangenschap (!), uitgebreid met zijn dochter te bellen. Die gooit vervolgens ongestoord granaten (!!) zodat hij aan de knal hoort hoe ver ze van hen verwijderd is. Uiteindelijk weten ze contact te maken doordat ze in de wereldstad Istanbul nét die ene schoorsteen vindt waar Mills witte rook uit laat komen (!!!).

Sinterklaas had het haar niet verbeterd. De scène doet terugverlangen naar het superieure Skyfall, dat dezelfde locaties aandeed.

Xenofobe walm

Door dit soort absurde scènes is Taken 2 – uit de koker van de Franse pulpproducent Luc Besson - een belediging voor de kijker, die ook nog wordt geacht te slikken dat de tienerdochter wordt gespeeld door een actrice die volgend jaar 30 (!) wordt. Daarnaast ademt Taken 2 een bedenkelijke xenofobe walm uit: Istanbul is een vieze stad vol onbetrouwbare types en de Albanese boeven zijn lui en dom.

De actiescènes zijn in de montage aan gort gesneden om geloofwaardig te maken dat de saaie zestiger Neeson een legertje bandieten aankan en de muziek onderstreept elke emotie. Regisseur Megaton doet zijn naam weer eer aan want subtiliteit is ver te zoeken. Taken 2 is een lachwekkend slechte thriller waarin de talenten van Famke Janssen en vooruit, Liam Neeson worden verspild.

In 69 zalen