Alleen maar Nette Mensen – Lodewijk Crijns

Vrolijke verfilming van de bestseller van Robert Vuijsje. Tengere joodse jongen valt op dikke negerinnen.

Vier jaar terug debuteerde journalist Robert Vuijsje als romanschrijver met Alleen Maar Nette Mensen.

Het was een autobiografisch getint boek over een ‘nette’ joodse jongen die valt op dikke negerinnen. Pas toen het boek het jaar erop in België een literatuurprijs won werd Nederland wakker.

En dankzij een mede door De Wereld Draait Door aangewakkerde controverse werd het boek hier alsnog een bestseller.

Controverse

Die controverse draaide om de vraag of het boek racistisch en seksistisch was door ‘de negerin’ als lustobject te afficheren. Als Vuijsje op blonde vrouwen of Aziatische types was gevallen, was dit nooit een punt van discussie geweest.

Bovendien was zijn boek een rake zedenschets waarin beide milieus het moesten ontgelden: niet alleen de ‘zwarte’ Bijlmer, maar ook het ‘nette’ Oud-Zuid.

Vet

In zijn verfilming van het boek zet Lodewijk Crijns (Met Grote Blijdschap) de verschillen tussen de beide culturen lekker vet aan. Geza Weisz is perfect gecast als de joodse jongen David die vaak voor Marokkaan wordt aangezien. Jeroen Krabbé en Annet Malherbe zijn hilarisch als zijn ouders, intellectuelen met een verfijnde smaak.

Daar lijnrecht tegenover staat de kleurrijke Bijlmer met broeierige feesten waarop David zich vergaapt aan zwarte vrouwen die goed in hun vlees zitten. Hij valt als een blok voor Rowanda (Imanuelle Grives), een Surinaamse tienermoeder die niet met zich laat spotten. De culture clash is compleet wanneer David Rowanda mee naar huis neemt.

Belachelijk

Crijns had van Alleen Maar Nette Mensen makkelijk een platte klucht kunnen maken over twee botsende culturen, maar hij weet tussen alle hilarische grappen ook de nuance te vinden.

Davids vader maakt zich weliswaar belachelijk wanneer hij tevergeefs probeert met zijn bord op zijn schoot te eten bij Rowanda thuis, maar hij is ook tragisch omdat hij niet kan voorkomen dat zijn zoon zich in de ellende stort.

Scherp

Maar bovenal valt er erg veel te lachen om Alleen Maar Nette Mensen, en dan vooral door de scherpe typeringen van de beide milieus, die op film nog beter tot hun recht komen dan in het boek.

De film verdient al net zo’n groot publiek –uit welke milieus dan ook- als het boek. Voor Lodewijk Crijns is het de eerste speelfilm sinds Met Grote Blijdschap (2001): dat moet hij toch vaker gaan doen.

In 75 zalen

Bekijk het interview dat NU.nl met de cast voerde

Tip de redactie