The Escapist – Rupert Wyatt

Gevangenisfilm over een ontsnappingspoging combineert de bekende bajesfilmclichés met een originele vertelstructuur.

Gevangenisfilms hebben hun beperkingen, al was het maar omdat de locatie om begrijpelijke redenen zelden wordt verlaten. Die beperking heeft wel weer als voordeel dat met weinig middelen een beklemmende sfeer kan worden geschetst.

Maar gevangenisfilms staan om dezelfde reden al snel bol van de clichés, zoals de onderlinge pikorde, de sadistische bewakers of de ruilhandel binnen de gevangenismuren.

Spectaculaire uitbraakpoging

Veel van die clichés ontbreken niet in The Escapist, maar toch weet regisseur Rupert Wyatt er in zijn lange speelfilmdebuut een originele draai aan te geven.

Zo kent The Escapist geen traditionele opbouw, waarbij langzaam naar een ontsnappingsplan wordt toegewerkt, maar begint de film meteen met een nerveuze uitbraakpoging, zonder dat de betrokken personages zijn geïntroduceerd.

Summiere informatie

Dat gebeurt vervolgens alsnog, wanneer het verhaal teruggaat in de tijd. Al blijft die introductie nog bewust magertjes. Centraal personage is in elk geval Frank Perry (Brian Cox). Hoe lang hij vast zit en waarvoor krijgen we niet te weten; alleen dat hij naar buiten wil omdat zijn dochter ziek is.

In welke tijd de film speelt laat Wyatt ook vaag: de gevangenis oogt behoorlijk verouderd, maar het zou niettemin best hedendaags Groot-Brittannië kunnen zijn.

Heen en weer

Perry heeft dus ontsnappingsplannen, zo weten we al uit de openingsscène. We zagen ook al met welke vier lotgenoten hij deze uitbraakpoging onderneemt: onder meer een opvallend gespierde Joseph Fiennes.

Hoe dit bonte vijftal bij elkaar kwam vertelt de film door steeds heen en weer te snijden tussen de uitbraakpoging naar de voorbereidingen ervan.

Verrassingen

Daardoor weet je als toeschouwer dus dat het tot een ontsnappingspoging komt wanneer je naar de voorbereidingen ervan kijkt, maar toch blijven beide verhaallijnen spannend.

Temeer daar Wyatt in het deels door hemzelf geschreven script nog een paar aardige verrassingen in petto heeft. Die originele uitwerking tilt de film boven de gemiddelde gevangenisfilm uit.

Diamantje

The Escapist ontkomt elders overigens niet aan de bekende clichés als de onderlinge pikorde en de ruilhandel binnen de gevangenismuren. Maar ook die verplichte nummers worden redelijk origineel uitgewerkt.

Zo is de wijze waarop de uitbrekers een voor hun uitbraakpoging essentieel diamantje weet te bemachtigen zó origineel dat je de makers meteen vergeeft dat het ook wel behoorlijk vergezocht is.

In 3 zalen

Tip de redactie