The Island - Michael Bay (trailer)

Half geslaagde en dus half mislukte sf-actiefilm waarin klonen Ewan McGregor en Scarlett Johansson op de vlucht slaan.

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Dat zelfs Michael Bay (Armageddon, Bad Boys 1 & 2, Pearl Harbor, The Rock) een flop kan maken die lege zalen trekt werd afgelopen maand in de VS bewezen met The Island. Dat het publiek het nieuwste spektakel van Bay links liet liggen kan niet aan de slechte kritieken liggen- die kreeg Bay voor al zijn films, en stond eerdere kassuccessen niet in de weg.

Typische Bay-ingrediënten als ontploffingen en achtervolgingen ontbreken ook niet in The Island. Aan de hoofdrolspelers kan het ook al niet liggen: Ewan McGregor is behalve een interessante acteur na drie Star Wars-avonturen ook een wereldster en de zwoele uitstraling van Scarlett Johansson fleurde al menig arthouse-film op. Maar daar zat het probleem kennelijk: blijkbaar ziet de gemiddelde Amerikaan liever de volle lippen van de bekendere Jessica Alba dan die van de veel interessantere Scarlett Johansson.

Loterij

Johansson en McGregor spelen in The Island twee kinderlijke volwassen die in 2019 in een steriele omgeving wonen waar iedereen in het wit is gekleed. Alle lichaamsfuncties worden gecontroleerd en seks is verboden. De bewoners van dit witte woonwarenhuis wordt wijsgemaakt dat leven erbuiten onmogelijk is- behalve op 'het eiland'. Het enige verzetje is de wekelijkse loterij waarbij een reis naar dat paradijselijk ogende eiland gewonnen kan worden.

Maar Lincoln Six-Echo (McGregor) vraagt zich af of er meer is dan hopen op een reis naar het eiland. Ook twijfelt hij eraan of het leven wel echt onmogelijk is buiten het totalitair geregeerde universum. Onderhoudsman McCord (Steve Buscemi, altijd een welkome aanvulling in een Bay-film) prikkelt zijn fantasie, maar wanneer Lincoln de waarheid rond de stolp én Het Eiland ontdekt is deze zo gruwelijk dat hij alleen maar kan vluchten, en wel voordat Jordan Two-Delta (Johansson) naar het eiland afreist.

Ren!

Zodra de twee gevlucht zijn is helaas ook meteen het meest interessante deel van de film voorbij. Het ingehouden eerste deel van The Island leunt weliswaar zwaar op sf-films als THX-1138, Logan's Run, Coma en 1984, maar het toekomstbeeld is interessant uitgewerkt, afgezien van de storende sluikreclame.

De vlucht van de twee klonen -want dat zijn het, zoals de trailer al verraadt- naar de werkelijke wereld is aanvankelijk nog geestig, omdat ze geen flauw benul van de omgangsvormen hebben. Maar zodra Buscemi uit de film verdwijnt zet Bay het grote materiaal in voor zijn gebruikelijke afwisseling van ontploffingen en achtervolgingen met veel blikschade. De logica is daarbij het eerste slachtoffer en de dialogen worden teruggebracht tot uitroepen als "Ren!" "Spring!" en "Snel!"

De eerste helft van The Island is nog een interessante kloon van goede sf-films, de tweede helft echter een doorsnee kloon van een Michael Bay-film. Het levert een tweeslachtige film op waarbij de Bay-fans te lang op spektakel moeten wachten, en de McGregor/Johansson-fans het tweede uur vergast worden op onzinnige actie. En dus kan niemand tevreden zijn.

Het Parool: "Botte actie (..) potsierlijke puinbak"
De Volkskrant: "overspannen actiescènes (..) ingewikkeld excuus voor de vertrouwde formule"
In 86 zalen

Tip de redactie