Be Cool - F. Gary Gray (trailer)

John Travolta keert terug als showbizz-gangster Chili Palmer in deze matige sequel van het tien jaar oudere (en veel leukere) Get Shorty.

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Met zijn glansrol in Get Shorty was de comeback van John Travolta tien jaar terug compleet, na het succes van Pulp Fiction een jaar eerder. De coole gangster Chili Palmer die zijn afperspraktijken prima in Hollywood kon toepassen was geknipt voor Travolta. Tien jaar later zit het zwarte pak iets strakker, maar Travolta komt er nog steeds goed mee weg. Vooral dankzij de geestige dialogen van Elmore Leonard, schijver van Get Shorty en Be Cool.

Whigger

In Be Cool verlegt Chili Palmer zijn activiteiten van de filmbusiness naar de muziekindustrie. Maar daar lopen nog meer gangsters, idioten en oplichters rond als in de filmwereld. Chili merkt dat wanneer een bevriende platenlabeleigenaar (James Woods) voor zijn neus wordt doodgeschoten door de Russische maffia. Chili troost diens weduwe Edie (Uma Thurman) en neemt een zangeresje, Linda Moon (Christina Milian), onder zijn hoede. Dat brengt hem in conflict met Raji (Vince Vaughn), een whigger: een bleekscheet die denkt dat hij een zwarte rapper is. Diens baas wordt weer gespeeld door Harvey Keitel, die weer een oosterse tic heeft en wiens hoofd voortdurend aan een telefoon zit vastgeplakt.

Dan is er ook nog een zwarte platenproducent (Cedric the Entertainer) die geld van Edie krijgt en daarom zijn zware jongens (aangevoerd door een hilarische André 3000 van Outkast) op Edie en Chili afstuurt. En Chili heeft het voorts te stellen met de homoseksuele bodyguard van Raji (geestig rolletje van The Rock).

Dansvloer

Kleurrijke types genoeg, en er valt ook genoeg te lachen. Maar Be Cool wil te graag cool zijn, terwijl het vooral zelfgenoegzaam is. Net als bij Ocean's Twelve ontleent de komedie zijn meeste charme aan de goede herinneringen aan het origineel, zoals Chili's dreigende mantra 'look at me'. Be Cool knipoogt naar zoveel films dat er weinig ruimte voor iets origineels overblijft.

De openingsscène waarin Travolta aan James Woods uitlegt wat er mis is met Hollywood (er worden teveel sequels gemaakt, haha) herinnert aan de openingsscène uit Swordfish, waarin Travolta hetzelfde deed. En wanneer Travolta met Uma Thurman de dansvloer op gaat is dat een gemakzuchtige herhaling van hun dansscène in Pulp Fiction.

Be Cool laat zien hoe lastig het is te balanceren tussen wat wel leuk is (de slechte eetgewoontes van André 3000) en wat net niet (de slechte eetgewoontes van huurmoordenaar Joe Loop). Regisseur Gary Gray heeft dat veel minder goed in de gaten dan Barry Sonnenfeld, de maker van Get Shorty. Dat is inmiddels een klassieker, een status die de matige en in feite overbodige komedie Be Cool nooit zal halen.

Het Parool: "Geen moment slaagt regisseur F. Gary Gray erin het volstrekt achterhaalde karakter van Be cool te ontstijgen."
De Volkskrant: "een ramp: een komedie waarvan alle grappen en plotwendingen oubollig en achterhaald zijn"
In 40 zalen

Tip de redactie