Recensieoverzicht: The Mummy is Mission: Impossible met mummies

Tom Cruise, Russell Crowe en Sofia Boutella spelen de hoofdrollen in de nieuwe The Mummy-film. Recensenten zijn niet erg enthousiast over de film die zij een "B-film met een A-cast" noemen.

De Telegraaf - Drie sterren

"Terwijl de succesvolle mummiefilms met Brendan Fraser knipogen naar Indiana Jones, is deze nieuwe verfilming een soort Mission: Impossible met monsters geworden. Spectaculaire stunts met Tom Cruise in de hoofdrol nemen de meeste tijd in beslag. Wat weinig ruimte laat voor tegenspeelster Annabelle Wallis of zijn humoristisch bedoelde sidekick Jake Johnson. Visueel pakt regisseur Alex Kurtzman dus wel uit, qua verhaal en karakterontwikkeling laat hij flinke steken vallen."

De Volkskrant - Twee sterren

"Ook de nieuwe The Mummy leunt vertrouwd weinig op mystiek en dient de verhaalbenodigdheden prompt op: Egyptische prinses sluit pact met Seth, wordt levend gemummificeerd en ontwaakt millennia later wanneer soldaat en schatrover Nick (Cruise) haar sarcofaag optakelt uit een kwikbad. Dit nadat Nick is ontkomen aan een legertje IS-achtigen en een raketinslag, die de tombe toevallig blootlegde. (...) Pogingen tot humor en romantiek stranden in de misplaatst melige dialoog, maar vallen de cast verder niet aan te rekenen."

AD - Twee sterren

"The Mummy voldoet aan alle eisen van het genre. Er wordt een vloek door de mummie uitgesproken. Een zoekgeraakt attribuut (een dolk met een edelsteen) is heel belangrijk. En er loopt een geschifte wetenschapper (Russell Crowe) rond, die zich dr. Jekyll noemt. Ondanks deze basisvoorwaarden overtuigt The Mummy niet. De film ontaardt in een one-man-show van Tom Cruise die even met zijn ontblote torso laat zien dat hij nog heel vaak de sportschool bezoekt."

Trouw - Drie sterren

"Om meteen maar met het grootste nieuws te beginnen: de mummie uit de titel, die we sinds 1932 al in vele incarnaties in de bioscoop zagen, wordt voor het eerst gespeeld door een vrouw. Ze heet Ahmanet, en ze is een Egyptische prinses die ooit werd gepasseerd om farao te worden. (...) Een primeur dus voor Hollywood om het geliefde filmpersonage door een vrouw te laten vertolken, al waren de makers duidelijk nog niet klaar voor een échte hoofdrol, die wordt opgeëist door Tom Cruise."

Het Parool - Twee sterren

"Mummie Sofia Boutella herrijst als demonisch loeder, egyptologe Annabelle Wallis moet voortdurend door Cruise worden gered. Voor vrouwen is het afzien in het Duistere Universum. Met Cruise gaat het daarentegen uitstekend: hij sterft en herrijst tot we de tel kwijt zijn, maar een inzichtelijke verklaring blijft uit. (...) Tussen de vrijblijvende gruwelen, loze plotflarden en herrijzenissen door worden er pogingen tot humor ondernomen, waarbij de schrijvers An American Werewolf in London (1981) plunderen. Dat was een ijzersterke monsterfilm en een hilarische dijenkletser, wat van The Mummy niet kan worden gezegd. The Dark Universe implodeert voor het goed en wel begonnen is."