Recensieoverzicht: Jackie is 'bijzondere ervaring met razendknappe hoofdrol'

De recensenten zijn unaniem lovend over Jackie, de film over het leven van presidentsvrouw Jackie Kennedy na de moord op haar man. Vooral de acteerprestaties van hoofdrolspeelster Natalie Portman, die in de race is voor de Oscar van beste vrouwelijke hoofdrol, worden geprezen.

Volkskrant: vijf sterren

"Jackie blijft op afstand onder de regie van Pablo Larraín. Maar nu is die afstand juist wat Jackie tot zo'n bijzondere filmervaring maakt, met als middelpunt een first lady die haar dictie en voorkomen schikt naar de gelegenheid, als een kameleon. Ze acteert, poseert en fleemt, als een klein meisje. En dan is ze weer messcherp, heersend over de conversatie: verongelijkt, koel, superieur, slim."

Lees de volledige recensie hier

NRC: vijf sterren

"Natalie Portman roept Jackie schitterend op, met haar ietwat hoekige motoriek en slanke distinctie. Ze veroverde Jackies vreemd geaccentueerde taalgebruik, met een zucht in elke zin die ze uitspreekt. Maar líjkt ze? Zij wel. Althans, tussen de mannen om haar heen. Die lijken helemaal niet. Ze worden gespeeld door mooie acteurs, maar ze zijn niet meer dan oppervlakkig de historische fguren die ze verbeelden. Het effect van die aanpak is dat Jackie via Portman, die als enige wél onmiskenbaar is wie ze speelt, nóg meer het centrum van de film wordt."

Lees de volledige recensie hier

FilmTotaal, 4,5 ster

"Het duurt even voor je erin komt. Dit komt met name door de inspanningen van Portman die je weliswaar het voordeel van de twijfel wilt geven, maar aanvankelijk veel weg hebben van het neerzetten van een typetje. Pas wanneer de thematiek ernstiger wordt, zoals de depressie die Jackie voelde na de dood van haar man en de moeite met het moederschap die dit opleverde, komt het besef dat Portman juist een razendknappe prestatie neerzet."

Lees de volledige recensie hier

Trouw: vier sterren

"In een mooie sequentie laat de filmmaker zijn uitstekende, gracieuze hoofdrolspeelster Natalie Portman de ruim gevulde kledingkasten in het Witte Huis uitdiepen: zoveel zwarte jurken ter beschikking. Hoe ziet rouw er voor de buitenwereld uit? Hij laat haar op hopeloos onhandige pumps wegzakken in het modderige gras van een verregende begraafplaats: waar begraaf je je vroegtijdig gestorven man? We zien haar ruziemaken met ministers en functionarissen die een grootse staatsbegrafenis niet zien zitten. De melancholische strijkmuziek van Mica Levi draagt bij aan een indruk van haar innerlijke tumult."

Lees de volledige recensie hier