Recensieoverzicht: Soof 2 is 'grappig maar toe aan iets nieuws'

Met Soof 2 maakt regisseur Esmée Lammes een vervolg op de succesvolle romantische komedie Soof, geïnspireerd op de columns van Sylvia Witteman.

Het eerste deel (2013) werd geregisseerd door Antoinette Beumer. De meningen van recensenten over Soof 2, geschreven door de zus van Beumer, lopen uiteen.

De Volkskrant  - 2 sterren
"Soof 2 is minder grappig dan het origineel en de grappen die worden gemaakt, vallen niet altijd even goed. Het is op, maar Sophie, alias Soof, heeft het zelf nog niet door. Vaak, erg vaak, leunen de makers op emotieversterkende muziek. Of nog zo'n paardenmiddel binnen dit genre: even een teug kerstsfeer. Het maakt Soof 2 minder fris, wat sleets. Soof is toe aan iets nieuws."

Lees hier de volledige recensie

Trouw - 3 sterren
"Soof 2 mag weinig verrassingen te bieden hebben en wel erg veel bekende gezichten, sluikreclame en leuke muziekjes bevatten, daar staat veel tegenover. Onder regie van Esmé Lammers worden de verwikkelingen van de twee zoekende veertigers in kordaat tempo verteld, ziet alles er tiptop verzorgd uit en kunnen vrijwel alle acteurs prima uit de voeten met de rappe dialogen. Middelpunt is natuurlijk de hartveroverende Lies Visschedijk, die groeit in haar rol van een vrouw die tien keer leuker is dan haar Engelse evenknie Bridget Jones."

Lees hier de volledige recensie

De Telegraaf - 2 sterren
"Scenarist Marjolein Beumer bedacht een lijvige verzameling korte sketches, die vooral grappig over moeten komen. Daarnaast slagen regisseur Esmé Lammers en haar sterrencast er onvoldoende in deze losse elementen pakkend met elkaar te verbinden. Ook de op zichzelf sympathieke boodschap dat 'nog lang en gelukkig' vele vormen kan hebben, komt daardoor geforceerd over. Samengevoegd maken deze ingrediënten Soof 2 helaas tot een nogal slappe hap."

NRC Next - 5 sterren
"Soof 2 doet niet onder voor zijn voorganger. Inhoudelijk is dit scenario (weer van Marjolein Beumer) zelfs iets gedurfder, want dit keer komt niet alles goed: Soof en Kasper gaan scheiden. Visschedijk belichaamt subliem die herkenbare worsteling, waarbij het gevoel van afwijzing en de angst voor het alleenzijn langzaam plaatsmaken voor aanvaarding en zelfs opluchting. Fedja van Huêt speelt ex-echtgenoot Kasper met een mooie mengeling van jongensachtige vrijheidsdrang en volwassen mannenpijn. Zo is Soofs leven opnieuw een vrolijke, soms pijnlijke, maar hartverwarmende warboel."

Lees hier de volledige recensie

AD - 3 sterren
"Manmoedig probeert Soof deze tegenslagen het hoofd te bieden. Dat is de voornaamste charme van deze romantische komedie die er niet voor terugdeinst alle hedendaagse familieclichés uit de kast te trekken.
Gelukkig weet Visschedijk van Soof weer een innemend personage te maken, voor wie de kijker gaat duimen. Maar de - toch al waterige - soep is nu wel op. Heel benieuwd wat de komende tv-serie Soof hier nog aan kan toevoegen."

Lees hier de volledige recensie