Recensieoverzicht: Potter spin-off Fantastic Beasts is 'heerlijke chaos'

Schrijfster J.K. Rowling, de vrouw achter de Harry Potter-boeken, schreef haar eerste filmscenario voor Fantastic beasts and where to find them. David Yates regiseerde de verfilming van het boek. Recensenten zijn positief over de spin-off van de Harry Potter-films.

NRC - Vier sterren

"Een afwisselend komische, lugubere en ontroerende film, liefdevol gespeeld, rijk gestileerd en onvoorspelbaar tot de ontknoping, die vintage Harry Potter is. Xenofobie en racisme zijn Rowlings favoriete thema's; in Fantastic Beasts voegt (seksuele) repressie de nodige gravitas toe aan de jolige jachtpartijen op bronstige neushoorns, stelende vogelbekdieren en draken die in een theepot passen. Een veelbelovend debuut."

Lees hier de volledige recensie

AD - Vier sterren

"Regisseur David Yates, die al vier Potter-films op zijn naam heeft staan, gebruikt het verhaal om visueel flink uit te pakken. De film vol heerlijke chaos en humor biedt meer dan genoeg spektakel voor liefhebbers van fantasy. Toch rest de vraag of dit materiaal voldoende is voor nog eens vier films."

Lees hier de volledige recensie

De Volkskrant - Vier sterren

"Een betoverende kruisbestuiving tussen de wereld van Harry Potter en de Amerikaanse roaring twenties. Cynisme over het uitmelken van het Harry Potter-succes houd je hooguit vijf minuten vol. Rowling gooit een overdaad aan verhaallijnen uit, en niet overal gebeurt genoeg mee - misschien met het oog op de vier geplande vervolgen. Maar Yates schakelt behendig, elke verhaallijn vult het verhaal thematisch knap aan."

Lees hier de volledige recensie

Trailer Fantastic Beasts and where to find them

Trouw - Vier sterren

"De toon is overwegend luchtig, al richt de film zich nadrukkelijk niet alleen op een jong publiek, en de fantastische beesten zien er ook echt fantastisch uit. De visuele effecten zijn nooit minder dan indrukwekkend, maar nergens overbluffen ze de personages, die zoals vaker bij Rowling eerder antihelden dan helden zijn. Enige minpunt is dat sommige lijntjes in de plot blijven liggen, maar dat is misschien onvermijdelijk als er nog vier delen moeten volgen."

Lees hier de volledige recensie

De Telegraaf - Geeft geen sterren

"J.K. Rowlings nieuwe bedenksel, aangekondigd als de eerste film in een vijfluik, werd verfilmd door David Yates, de man die de laatste vier Harry Potter-avonturen regisseerde. Die waren al bepaald niet kinderachtig en deze lijn trekt hij hier door: de thema’s zijn behoorlijk volwassen, de spanning is intens. Tegelijkertijd is dat een aanbeveling voor een nét wat ouder publiek, dat graag zal verdwalen in deze magische wereld vol rare creaturen. Die wereld biedt, naast uitgestreken humor en bitterzoete romantiek, veel flitsende - en soms wat lang uitgesponnen – actie. Maar reflecteert ook met z’n machtspolitiek en volksmennerij onmiskenbaar ook onze eigen - minder fantastische - werkelijkheid. Dat geeft Fantastic beasts onvermoed scherpe tanden."

Lees hier de volledige recensie