Recensieoverzicht: Inferno 'spannend en lachwekkend vergezocht'

Nederlandse recensenten zijn gematigd te spreken over Inferno, de derde boekverfilming van schrijver Dan Brown. De 'spannende' film met Tom Hanks en Felicity Jones in de hoofdrol 'is soms lachwekkend vergezocht'.

AD - 3 sterren

"In Inferno wordt heel veel overhoop gehaald op allerlei prachtige locaties (Florence, Venetië), bevolkt door personages die vaak een dubbele agenda blijken te hebben. De film van Ron Howard op basis van het boek van Dan Brown heeft meer dan de twee vorige verfilmingen van zijn werk (Da Vinci Code en Angels & Demons) het karakter van een omgevallen boekenkast. De makers hadden een paar hoofdstukken in de papierversnipperaar moeten dumpen."

NRC Next - 3 sterren

"Dat de film matig boeit, komt wellicht omdat de wendingen gedurfd ingewikkeld zijn, maar Ron Howard de laatste, opmerkelijke wending van Dan Brown niet aandurfde. Die had van deze film meer gemaakt dan een chique apocalyptische thriller uit de Hollywoodfabriek, voortgestuwd door belegen Hitchcocktrucs als geheugenverlies, de femme fatale en de tikkende tijdbom."

Trouw - 3 sterren

"Knap hoe Ron Howard van zo'n zooitje zo'n spannende film kon maken. Dat betekent naast een hyperactieve soundtrack en constante achtervolgingen ook het traditionele geheugenverlies, en een Robert Langdon die voortdurend wordt beschoten en vergiftigd en met een bebloed shirt door Florence en Venetië rent, op zoek naar de volgende aanwijzing. Spannend is het zeker, ook al zijn sommige plotwendingen lachwekkend vergezocht."

De Telegraaf - Geeft geen sterren

"In een hoog tempo-vierkamp sjeest hij door Boston, Florence, Venetië en Istanbul. Medespelers zijn nooit wie ze zeggen, Wie is de mol? is er niks bij. Hanks verzamelt alle Triviant-partjes, geroutineerd of hij zelf na drie keer ook wel klaar is met Browns crypto-getrut. Al met al is Inferno vooral een hopeloos frustrerend potje Mens-erger-je-niet."