Recensieoverzicht: Pete's Dragon 'prachtbeest van een draak'

Nederlandse recensenten zijn te spreken over de familiefilm Pete's Dragon. De film is een remake van de in 1977 verschenen versie van het verhaal rond weesjongen Pete en zijn beste vriend Elliot, een groene draak. NU.nl zet de recensies van verschillende media op een rij.

De Volkskrant - 3 sterren

"Een prettig ouderwets aandoend, bedachtzaam drama is het resultaat; rijk aan sfeer en realistische details. Het enige wat ontbreekt aan dit fijne sprookje is een verrassing. De plot is teleurstellend voorspelbaar; voor een film die fantasie aanprijst, is Pete's Dragon iets te tam."

NRC - 4 sterren

"Lowery ramt de ecologische boodschap van Pete’s Dragon er niet keihard in, maar concentreert zich op de hartroerende band tussen Pete en Elliot. Die epische natuurlyriek en de avontuurlijke aspecten van het verhaal worden afgewisseld met intieme scènes tussen Pete en Grace. Haar warme moedergevoelens en zijn behoefte aan liefde leiden tot een ontroerende scène, mooi gespeeld door zowel Oakes Fegley als Bryce Dallas Howard. Iedereen wil wel in de armen kruipen van zo’n lieve moeder."

Het Parool - 4 sterren

"Pete's Dragon is een erg aangename verrassing. De jarenzeventigsetting met zijn warme kleuren zorgt voor een klassieke uitstraling en Lowery houdt de schaal van de film wijselijk beperkt. In plaats van een groteske fantasiewereld koos hij voor een ingetogen, realistisch universum waarin de draak een magische factor vormt. Hoogtepunt is de lange monoloog die Redford afsteekt over het belang van vriendschap en het gevaar van cynisme. Het zijn geen hoogdravende, belerende woorden, maar een lyrische samenvatting van waar dit verhaal voor staat."

AD - 4 sterren

"Het scenario van deze remake (het origineel stamt uit 1977) is even magisch en speels en doet qua sfeer denken aan klassiekers als E.T. the Extra-Terrestrial en The NeverEnding Story; jeugdfilms die magie omarmen, maar een duister randje niet schuwen. En dan zijn er ook nog die ijzersterke kindacteurs én een verbluffend aaibare, computergeanimeerde draak."

Bekijk hier de trailer van Pete's Dragon: