Recensieoverzicht: waargebeurde War Dogs is boeiend en vermakelijk

In War Dogs wordt het waargebeurde verhaal van twee blowende twintigers (Miles Teller en Jonah Hill) die miljoenen verdienen met een dubieuze wapendeal. De film is vanaf donderdag te zien in Nederlandse bioscopen, wat vinden recensenten?

Volkskrant - vier sterren

"Zelden verscheen een filmpersonage op het witte doek waarin zoveel überfoute stereotype kenmerken van de Amerikaan met zoveel plezier en zelfspot tot leven worden gewekt als in Jonah Hills vertolking van de echt bestaande wapenhandelaar Efraim Diveroli in War Dogs. (...) Diveroli's eigengereide fuck-you-mentaliteit wordt door regisseur Todd Phillips - na twee mislukte The Hangover-vervolgen in topvorm - met ongeremde bewondering in beeld gebracht."

De Telegraaf - drie sterren

"War Dogs is vooral boeiend en vermakelijk, omdat dit krankzinnige avontuur over de twee ’wapenbroeders’ waargebeurd is. Blowende online-dealertjes die smokkelaars van Beretta’s naar Irak worden. Om te eindigen in het corrupte Albanië waar 100 miljoen kogels voor Afghaanse AK-47’s worden ingepakt. Echte dramatiek en ethische focus blijven echter achterwege, waardoor deze film nergens zo venijnig of ironisch wordt als de wapenhandelsatires Charlie Wilson’s war en Lord of war."

NRC Next - drie sterren

"Welkom in de wereld van stoere mannen, pakken geld, lijntjes coke en handige jongens die in een oogwenk allerlei handelsverboden weten te omzeilen. (...) Heel diep gaat het allemaal niet, terwijl het boeiende materiaal toch vraagt om meer verklaringen. (...) Regisseur Todd Phillips, maker van hilarische komedies als Old School en The Hangover, benadrukt vooral de amusante kanten van het verhaal, met Efraims terugkerende maffe lachje als grappig bedoeld leidmotief. Iets tragikomischer of serieuzer had best gemogen."

AD - vier sterren

"Regisseur Todd Phillips trekt alle registers open om de belevenissen na te vertellen van twee jeugdvrienden die de Amerikaanse regering voor 300 miljoen dollar aan wapens van Chinese makelij verkopen. (...) War Dogs is een tragikomedie over lef, hebzucht, vriendschap en gevaar."

Het Parool - drie sterren

"Op zich is het goed dat War Dogs een minder bekend aspect van de omstreden oorlog tegen terreur belicht, maar het geeft te denken dat Phillips met een compleet fictief wapentransport op het slagveld van Irak het komische hoogtepunt bereikt. Als maker van balorige mannenkomedies is hij in die zelfverzonnen zandbak even helemaal in zijn element. Daarbuiten opereert hij in de slagschaduw van Martin Scorseses daverende The Wolf of Wall Street, waarin Hill ook al een naar de werkelijkheid gemodelleerde zwendelaar vertolkte. Vermakelijk is het wel, maar Phillips is geen Scorsese."