Recensieoverzicht: Nieuwe Woody Allen is 'bitterzoet' en 'optimistisch'

De nieuwe Woody Allen-film Café Society is vanaf donderdag te zien in Nederlandse bioscopen. Recensenten zijn verdeeld: de een vindt het de beste Allen-film in jaren, de ander noemt Café Society geen hoogvlieger in zijn oeuvre. Een overzicht van wat Nederlandse kranten vinden.

De Volkskrant - drie sterren

"Met Café Society betoont de 80-jarige Woody Allen zich in goede vorm. (...) De film heeft een luchtige, optimistische toon, vrij van cynisme, zeker als het over de liefde gaat: daar doet niemand kinderachtig over. (...) Opvallend is dat de productieve, efficiënt filmende Allen, doorgaans eerder een functioneel verteller dan een estheet, van zijn 47ste speelfilm ook een lust voor het oog heeft gemaakt. (...) Samen met het aangename acteerwerk (alleen Jesse Eisenberg is problematisch) maakt het Café Society tot een van de plezierigste Allen-films van de laatste tien jaar."

AD - vier sterren

"In zijn nieuwe film, die balanceert tussen komedie en tragedie, begeeft Woody Allen zich op bekend terrein. (...) Wie nu al begint te gapen van herkenning mag Allen nooit onderschatten. De maestro uit New York slaagt er toch weer in een film te maken die bij vlagen hilarisch is, maar ook verre van perfect. (...) Café Society behoort tot de middenmoot van het almaar uitdijende oeuvre van Allen. Dat is nog altijd een aanbeveling voor zijn bewonderaars."

NRC Next - vier sterren

"Het schijnbaar lichtvoetige Café Society is geen meesterwerk maar wel een plezierige en verrassend melancholieke film. (...) Wat Café Society, dat vol zit met verwijzingen naar Allens oeuvre, echt bovengemiddeld maakt is het schitterende camerawerk van oudgediende Vittorio Storaro (Il Conformista, Apocalypse Now, The Last Emperor)."

De Telegraaf - 3,5 sterren

"Café Society is een charmante liefdeskomedie met de vertrouwd weemoedige ondertoon die we kennen uit veel andere Woody Allen-films. Deze zweem van melancholie zorgt voor evenwicht en realiteitszin en voorkomt dat het verhaal te zoet en vrijblijvend wordt. (...) Café Society mag dan Allens overstap van klassiek filmmateriaal naar digitale opnametechnieken markeren, het verschil is nauwelijks te zien."

Trouw - vier sterren

"Het is misschien geen hoogvlieger in Allens oeuvre, wel een onderhoudend, bitterzoet verhaal over een eerste grote liefde die eigenlijk nooit helemaal van de grond komt. Zo'n liefde waaraan je je hele leven blijft denken, en waaraan je alle andere ontmoetingen onbewust blijft spiegelen."