Recensieoverzicht: Nieuwe Jason Bourne stukken beter dan vorig deel

Matt Damon keert weer terug als Jason Bourne na een Bourne-film met Jeremy Renner in de hoofdrol. De recensenten zijn blij met de retour van de acteur, maar de meningen over het verhaal lopen wat uit elkaar. Een overzicht van de recensies.

De Telegraaf - vier sterren

"Matt Damon is 'Bourne again': na een wat halfbakken intermezzo met Jeremy Renner in de hoofdrol, kruipt hij voor de vierde keer in de huid van de door Robert Ludlum bedachte actieheld. Met monetaire rellen in Griekenland, hackers op IJsland en een op Facebook geïnspireerde organisatie als verlengstuk van de CIA, is deze nieuwe Bourne-film stevig geworteld in de hedendaagse werkelijkheid. Wel gaat de regisseur ouderwets los met keiharde actie, intrigerend dubbelspel en spannende achtervolgingen."

Lees de hele recensie (Blendle)

de Volkskrant - drie sterren

"Door de onrustige cameravoering en de superieure achtervolgingsscènes smelten publiek en opgejaagde held ineen in het nieuwste deel van de Bourne-reeks. Jason Bourne bereikt nog wel het niveau van de reeks, maar houdt dat niet tot het eind aan toe vast. Greengrass is onmatig met flashbacks van Bourne's vader. Damon (45), voorzien van massief bovenlijf en de juiste (enige juiste?) stoïcijnse Bourne-blik, kan best nog even mee. Maar zijn personage is toe aan iets nieuws. Mogelijk een bureaubaan."

Trouw - drie sterren

"International man of mystery Jason Bourne is terug en vecht zich via een paar Europese steden een weg naar Las Vegas, omdat ze daar nou eenmaal heel goed grote conventies kunnen organiseren. Klinkt willekeurig? Zo is de plot ook. (...) Ondanks alle gemakzuchtige keuzes is Jason Bourne nog steeds een van de betere recente actiespionagefilms, puur omdat de makers op routine kunnen varen. Greengrass had het zich echter veel moeilijker moeten maken."

Lees de hele recensie (Blendle)

Parool - drie sterren

"De regisseur en diens vaste editor waren het met Matt Damon eens dat een nieuwe film alleen zinvol was indien hun scenario op actuele thema's zou inhaken. De omloopsnelheid van het nieuws valt voor filmmakers echter niet bij te benen. (..) Vooralsnog pakt de terugkeer van Greengrass en Damon aardig uit voor actieliefhebbers, maar de inbreng van Tony Gilroy wordt node gemist."

AD - vier sterren

"Omdat de makers kennelijk geen nieuwe pakkende titel konden bedenken, heet de vierde Jason Bourne-film waarin Matt Damon speelt simpelweg Jason Bourne. (...) Paul Greengrass slaagt er weer in het geren, geschiet en gevlucht adembenemend spannend te maken. (...) Na afloop overheerst wel het gevoel dat deze filmserie niet meer zo verrassend flitsend is als de vorige afleveringen."

Lees de hele recensie (Blendle)

NRC - drie sterren

"Jason Bourne is de nieuwe James Bond, maar met één groot verschil: hij kan door niemand anders worden gespeeld dan door Matt Damon. Want op het moment dat er films gemaakt gaan worden zoals The Bourne Legacy (2012) waarin Jeremy Renner een Bourne-achtig personage speelt, dan gaat het mis. (...) Jason Bourne is met z’n wraakverhaal en een op onthullingen van klokkenluider Edward Snowden geïnsipreerde gegeven vooral een opwarmertje voor een nieuwe reeks die Greengrass en Damon op dit moment aan het uitonderhandelen zijn."

Jason Bourne is vanaf 28 juli in bioscopen in Nederland te zien