Recensieoverzicht: Gemengde reacties op nieuwe Ghostbusters

De Nederlandse pers is verdeeld over Ghostbusters. De remake, met vrouwelijke hoofdrolspelers, wordt zowel negatief als positief ontvangen.

De Telegraaf - 2 sterren

"De ’herstart’ van het bovennatuurlijke komedie-fenomeen kijkt vooral weg als een hommage aan deel 1. Het logo is terug, cultgriezels Slimer en Marshmallow Man zijn weer van stal gehaald en er zijn gastrolletjes voor de spookjagers van weleer Bill Murray, Dan Aykroyd en Ernie Hudson (Harold Ramis overleed in 2014). Zo laat regisseur Paul Feig het na Ghostbusters van nieuw elan en frisse energie te voorzien. Een gemiste kans."

Het Parool - 4 sterren

"Paul Feig, scenariopartner Katie Dippold, de actrices en adonis Chris Hemsworth (Marvel's Thor) omarmen het buitenissige karakter van Ghostbusters met een enthousiaste overgave, waarbij niets te dol, vreemd of riskant is. De improvisatiedrift bij de opnamen gaat gepaard met een paar missers en wat losse eindjes in de plot, maar geeft de film wel een aangenaam wild en energiek karakter."

De Volkskrant - 2 sterren

"De charme van het origineel van Ivan Reitman was dat die een onzinnige, popcornachtige vertelling liet bevolken door relatief serieuze geestjagers, inclusief die koeltjes spottende Bill Murray. Paul Feig echter vormt álles om tot karikatuur, inclusief de personages van zijn comédiennes (routiniers uit de serie Saturday Night Live). Soms zijn die heel even leuk, of gevat. Maar een grap van een grap - dat gaat snel vervelen."

NRC - 3 sterren

"Er spreekt iets te veel respect voor het origineel uit de remake en dat is jammer. Alsof de makers het niet aandurfden veel meer te veranderen dan het geslacht van de personages. De remake speelt wat al te makkelijk in op herkenning en nostalgie. Zo keert de hitsong van Ray Parker Jr. meermaals terug, gebruiken de ghostbusters vrijwel dezelfde wapens als 32 jaar geleden en is er hetzelfde quasi-wetenschappelijke ‘technospeak’ om al het bovennatuurlijke te duiden."