Recensieoverzicht: Nieuwe Tarzan-film heeft 'scheutje camp'

The Legend of Tarzan, de laatste versie in een reeks van films over aap-man Tarzan, is vanaf donderdag te zien in Nederlandse bioscopen. Amerikaanse en Nederlandse media zijn het niet onverdeeld met elkaar eens.

De film lijkt niet heel goed, maar ook niet slecht. Hieronder volgt een recensieoverzicht.

NRC - Drie sterren

"Er zit een scheutje camp in The Legend of Tarzan, maar meestal zijn de makers bloedserieus. Het met flashbacks naar zijn 'origin story' doorspekte verhaal biedt een neokoloniale blik op het verleden. Slavernij en uitbuiting moeten uitgebannen worden, dat zeker, maar Tarzan wordt geen hedendaagse, politiek correcte held. Die poging is jammerlijk gedoemd: hij blijft de witte redder die ditmaal de kastanjes uit het vuur haalt voor een zonder hem hulpeloze zwarte Amerikaan. Om over de Afrikanen nog maar te zwijgen."

The Hollywood Reporter - Geeft geen sterren

"Op zijn beste momenten weet de film te bereiken wat zijn makers duidelijk wilden: het creeëren van een meeslepend avontuur dat het verleden op een nieuwe manier brengt. (...) De makers jongleren handig met de lastige taak die ze hebben: het verhaal verder vertellen, terwijl ook duidelijk moet worden hoe Tarzan en Jane terecht zijn gekomen waar ze nu zijn. Hoofdrolspeler Alexander Skargard is een knappe, vreemde aap-man: lang en lenig, maar emotioneel blijft hij op de oppervlakte en ontastbaar."

Het Parool - Twee sterren

"Tarzan komt pas laat in actie en diens bronverhaal wordt in een paar flashbacks verteld. Het versterkt de indruk dat de aapman is verdwaald in Tarantinoland, waar het onderscheid tussen ouderwetse pulplectuur en historische feiten er niet toe doet. Interessant, maar leuk of bevredigend is het niet."

Variety - Geeft geen sterren

"The Legend of Tarzan is niet echt leuk voor iemand die eerder een vertolking heeft gezien van het verhaal van Edgar Rice Burroughs over de aap-man. (...) Tussen deze nieuwe film en Pan van vorig jaar is er voldoende bewijs dat Warner Bros het vertolken van dergelijke verhalen in live-actionfilms beter aan Disney kan laten. (...) Tarzan is hier een levenloze incarnatie van wat hij zou kunnen zijn: het komt simpelweg gewoon niet aan."