Recensieoverzicht: Meningen verdeeld over nieuwe Independence Day

De meningen onder de Nederlandse filmrecensenten over Independence Day: Resurgence zijn verdeeld. Waar de een het spektakel in de film vindt tegenvallen, noemt de ander het nieuwe deel een "knappe comeback".

Filmtotaal - 2,5 ster

"De ongeschreven regel voor vervolgen is dat ze groter en beter dan hun voorganger horen te zijn. Emmerich volgt het eerste deel van die regel tot de letter. Van de ruimteschepen tot de buitenaardse wezens zelf: alles in dit vervolg is groter. Beter is het helaas niet. Van het verhaal en de personages hoef je bij dit soort films niet veel te verlangen, en beiden zijn dan ook onderontwikkeld. Maar vooral het spektakel valt tegen. De actie is meer van hetzelfde."

Het Parool - 3 sterren

"Het is alle gekheid op een stokje, maar Emmerichs gekegel met wat lukraak bijeengeschraapte torens maakt anno 2016 minder indruk dan een exploderend Witte Huis twintig jaar geleden deed. Met de amusementswaarde van Independence Day: Resurgence zit het wel snor, want de formule werkt nog en de beproefde grapjes (er wordt weer een hond gered) ontlokken op z'n minst een glimlach, al wordt een joker van het kaliber Will Smith node gemist."

de Volkskrant - 3 sterren

"Alhoewel de wereld wederom spectaculair (bijna) ten onder gaat, overdondert en amuseert Independence Day: Resurgence toch minder dan het origineel. Dat zit 'm, behalve in de voorspelbare scenario-opzet, in de hoeveelheid personages: het vervolg is te druk bevolkt, met naast een restant helden uit het eerste deel (Jeff Goldblum als computerexpert, Judd Hirsch als zijn irritante vader, Bill Pullman als oud-president), óók nog de nieuwe vrouwelijke president, een sympathieke Congolese warlord, een blik jonge vliegeniers (inclusief excuus-Chinees) en Charlotte Gainsbourg in haar eerste blockbusterrol als een uit het beeld huppelende Franse arts ('enchanté!')"

NRC - 4 sterren

"Independence Day: Resurgence overtroeft deze zomer zijn concurrenten, met name de fletse superheldenfilms van Marvel en DC Comics. Op alle fronten is de film van veteraan Roland Emmerich (1955) superieur: met zijn relativerende humor, opzwepende actie en verhaal dat zowaar te volgen is. En dat in precies twee uur in plaats van de inmiddels gebruikelijke tweeënhalf."

De Telegraaf - 3,5 ster

"De visuele effecten zijn aanzienlijk beter dan twintig jaar geleden, hoewel minder onderscheidend in een wereld waar dankzij CGI (computer generated imagery) tegenwoordig alles mogelijk is. Toch vermaakt Independence Day: Resurgence bijna twee uur lang, ook omdat de film zichzelf niet al te serieus neemt en van zijn eigen hersenloosheid z’n kracht weet te maken. Zomers vuurwerk om je popcorn kauwend door te laten overdonderen."