Recensieoverzicht: 'Paul Verhoevens Elle is een donkere Franse fantasie'

Paul Verhoevens 28e film Elle beleefde zijn première in Frankrijk tijdens het filmfestival in Cannes. Vanaf donderdag 2 juni is de film ook voor het grote publiek te zien. Wat vindt de pers van de Franstalige film?

The Hollywood Reporter - geeft geen sterren

"Om te zeggen dat Elle Paul Verhoevens stijlvolste film ooit is, is misschien een overstatement, vooral voor een film die gaat over een slachtoffer van verkrachting die opgewonden raakt als ze contact heeft met haar verkrachter. Maar we hebben het wel over de regisseur van rebelse klassiekers als Basic Instinct en Showgirls. Ook Elle heeft iets pervers, maar de regisseur en actrice Isabelle Huppert combineren hun talenten om een film te maken waar niet voorzichtig wordt omgegaan met seks, geweld en sadisme, maar vooral een verhaal vertelt over een vrouw die al die dingen gebruikt om haar eigen vrijheid te krijgen. Elle is een donkere Franse fantasie."

NRC - drie sterren

"Sinds De vierde man in 1983 heeft Paul Verhoeven geen film meer gemaakt op de intieme schaal van Elle. Dat is de film waarmee zijn eerste film in Frankrijk zich misschien het beste laat vergelijken. Ook dat was een film gebaseerd op een eigenzinnig boek (de enige misdaadroman van Gerard Reve), met elementen van een spannende thriller, gekruid met de nodige seksuele uitspattingen. (...) Verhoeven blijft een groot stilist en Elle is technisch briljant: Huppert is nooit fraaier gefilmd. Maar de elementen komen nooit helemaal bij elkaar. Elle is - een noviteit bij Verhoeven - bij tijd en wijle zelfs een tikkeltje saai."

de Volkskrant - vijf sterren

"Paul Verhoeven begeeft zich met Elle niet enkel ver boven het Nederlandse speelfilmniveau, maar blaast ook de jaaroogst aan Franse arthouse aan gort. Elle is strak geregisseerd en energiek, met een sublieme Franse cast en gemengde invloeden. (...) Een metamorfose voor Verhoeven: het is alsof hij in een Franse jas ineens subtieler is geworden, een ambiguer verteller. Hij begeeft zich niet enkel ver boven het Nederlandse speelfilmniveau, maar blaast ook de concurrerende jaaroogst aan Franse arthouse aan gort. Elle is zo veel speelser, zo veel gedurfder."

Variety - geeft geen sterren

"Je hebt nog nooit eerder een verkrachting-wraak-fantasie gezien als Elle, al is het maar omdat de verkrachting, wraak en fantasie componenten van het subgenre nog nooit eerder zo door elkaar zijn gebruikt. Publiek dat hoopt op een schel stuk arthouse wordt verrast door het complexe, meelevende, soms verrassend grappige verhaal van onconventionele verlangens."

Het Parool - vier sterren

"Jazeker, de verfilmde roman van Philippe Djian, die we ook kennen van het borderlinedrama Betty Blue, begint met een verkrachting, maar ontwikkelt zich tot een psychodrama met thrillerelementen over een vrouw die zich achter getraliede emoties heeft teruggetrokken."