Filmrecensie: The Woman in Black: Angel of Death - Tom Harper

Het spookt nog steeds in Eel Marsh House. Echt verrassen doet deze nieuwe film van Hammer dus niet meer, maar hij is wel gezellig griezelig.

Hammer roept nostalgie op. De legendarische studio maakte in de jaren vijftig en zestig horrorklassiekers als The Curse of Frankenstein, Dracula en The Mummy.

Eind jaren zeventig ging de studio ter ziele, maar in 2007 maakte Hammer een doorstart – mede dankzij het consortium van onze eigen John de Mol.

Na een aantal weinig succesvolle films was het Daniel Radcliffe die Hammer in 2012 weer op de kaart zette. Hij speelde, kort na zijn Harry Potter-dagen, de hoofdrol in The Woman in Black. En dat was kennelijk Hammer zoals iedereen het graag weer wilde zien: een ouderwets griezelige spookhuisfilm met lekker veel kaarslicht.

Victoriaans landhuis

Een vervolg kon dus niet uitblijven. Radcliffe doet niet meer mee; de hoofdrol is nu voor Phoebe Fox en het verhaal speelt zich ook veertig jaar later af. WO II: Londen wordt gebombardeerd door de Duitsers. Eve Parkins (Fox) en Jean Hogg (Helen McCrory) brengen een groep kinderen in veiligheid… in Eel Marsh House.

Het Victoriaanse landhuis dat omgeven wordt door drijfzand is behoorlijk vervallen inmiddels, maar verder is er niet veel veranderd: de grafstenen staan nog steeds scheef in de mistige tuin, de deuren piepen en kraken, kinderspeelgoed komt op onverklaarbare wijze tot leven. En zíj is er dus ook nog: de spookdame in het zwart.

Nep-vliegveld

Het Rotterdams filmfestival opende vorige maand met een andere film van Tom Harper met Phoebe Fox, War Book. Geen van beiden zijn het bekenden in het horrorgenre, maar ze kwijten zich in The Woman in Black 2 adequaat van hun taak. Harper bouwt behendig een griezelig sfeertje op. Fox schrikt van harde geluiden.

Origineel is het allemaal niet: natuurlijk schuifelt Eve voortdurend angstig met kaarsen en olielampen door het duister en natuurlijk is er een oude verdrietige geschiedenis die zich dreigt te herhalen. De enige echt originele vondst is het nep-vliegveld, even verderop, dat bedoeld is om de Duitse bommenwerpers te misleiden.

Echte gruwel

Het is ook geen slecht idee om de film te beginnen met het angstige wachten in een Londense schuilkelder terwijl de bommen vallen. Bovennatuurlijke horror werkt vaak het best als metafoor voor echte gruwel. Kleine Edward (Oaklee Pendergast) is zijn ouders verloren en ziet ‘daarom’ de enge spookvrouw als eerste.

Als er wat meer tijd en ruimte was genomen om het publiek te laten meeleven met dat kleine, getraumatiseerde en angstige jochie, dan had The Woman in Black: Angel of Death wel iets bijzonders kunnen worden. Nu heeft Harper net iets teveel haast om met wéér een schrikeffect te bewijzen dat hij een gewone, degelijke griezelfilm maken kan. Dat is The Woman 2 zeker, maar daar zijn er al veel van.

Te zien in 37 zalen.

BEOORDELING

Tip de redactie