Filmrecensie: The Drop - Michaël R. Roskam

Sfeervolle misdaadfilm met sterke Tom Hardy en James Gandolfini in zijn laatste rol. Amerikaanse filmdebuut van Belgische regisseur.

In 2011 maakte de Belgische regisseur Michaël R. Roskam met Rundskop een verpletterende film, niet in de laatste plaats door de ijzersterke hoofdrol van Matthias Schoenaerts.

De film trok in Nederland bedroevend weinig bezoekers (iets meer dan 13.000) maar werd in de VS wel opgepikt: Bullhead, zoals Rundskop daar heette, kreeg een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film.

De Oscar werd niet gewonnen, maar Roskam en Schoenaerts hadden wel hun visitekaartjes afgegeven. Schoenaerts was te zien in een reeks internationale producties, van De Rouille et d'Os tot Blood Ties, en Roskam maakt met The Drop zijn Amerikaans debuut als regisseur. Schoenaerts speelt een belangrijke bijrol in deze op een verhaal van Dennis Lehane gebaseerde film.

Gandolfini

Maar de hoofdrol is voor Tom Hardy, die eerder deze maand ook al zo sterk was in Locke. In The Drop speelt hij barman Bob, die werkt in de kroeg van 'cousin Marv' (James Gandolfini in zijn laatste rol). Het is een onopvallende buurtkroeg in Brooklyn, maar daarom prima geschikt als locatie om zwart geld te ‘droppen’ en door te sluizen door Oost-Europese gangsters.

Barman Bob blijft altijd rustig, zelfs wanneer de kroeg rond sluitingstijd wordt overvallen - een overval waar een luchtje aan zit. Bob blijkt daarnaast een dierenvriend, want hij redt een puppy uit de vuilnisbak van zijn buurvrouw Nadja (Noomi Rapace). Die heeft zij er niet in gedropt, maar haar ex-vriend (Schoenaerts), een opgefokt type dat zowel Nadja als de puppy nog steeds als zijn bezit ziet.

Stella Artois

Aan niets in The Drop is te zien dat hij door een Belg is gemaakt (of het moet dat ene flesje Stella Artois zijn), en dat is als compliment bedoeld: de film – die doet denken aan het vroege werk van Scorsese - ademt een authentiek Amerikaanse sfeer uit. Die universele sfeer is tegelijk ook een zwakte, want de film had net zo goed gemaakt kunnen zijn door pakweg James Gray (The Yards, We Own the Night).

Maar daar staan dan weer als pluspunten tegenover de charismatische vertolking van Hardy, en de sterke laatste rol van James Gandolfini. De laatste komt in deze groezelige gangstersferen beter tot zijn recht dan in de romkom Enough Said, zijn voorlaatste rol. Rapace komt wat minder uit de verf in een passieve rol, maar Schoenaerts haalt juist weer het maximum uit zijn bijrol.

4 sterren | ​Te zien in 36 zalen