Regisseur De Prooi ziet overeenkomsten met de Bijbel

Het verhaal van De Prooi omtrent de val van ABN Amro met daarin een hoofdrol voor oud-topman Rijkman Groenink, heeft veel weg van het Nieuwe Testament.

Dat zegt Theu Boermans, regisseur van De Prooi, in een gesprek met NU.nl. Zaterdagavond gaat De Prooi op tv in première.

"De serie heeft al die thema's in zich", zegt Boermans.  

"Ga maar na: Rijkman Groenink (bestuursvoorzitter van de bank tussen 2000 en 2007, red.) verkondigt dat de bank binnen een aantal jaar in de top vijf van de wereld staat. Hij belooft de aandeelhouders gouden bergen en het volk roept hosanna. Jezus zei: ik ben de weg, ik ben het licht."

Falen

Maar Groenink, op fabelachtige wijze vertolkt door Pierre Bokma, ziet zijn poging om de wereldtop te halen met 'zijn' bank jammerlijk falen. In de ingewikkelde en soms agressieve financiële wereld, blijkt hij niet langer de jager te zijn op zoek naar overnamekandidaten.

ABN Amro is een weerloos slachtoffer geworden in een spel waarin internationale banken zich beraden hoe ze zoveel mogelijk winst kunnen maken door de bank te kopen en vervolgens in stukjes te knippen. ABN Amro is de prooi geworden.

Als duidelijk wordt dat Groenink zijn belofte niet kan waarmaken, wordt hij zoals Boermans het uitdrukt "in de flank aangevallen" door aandeelhouders die geld willen zien. 

"Dat zijn de Farizeeën", legt de regisseur uit. In het Nieuwe Testament komen die naar voren als een groep die zeer streng naar de wet leeft en als het moet mensen opoffert voor een fundamentalistisch geloofssysteem.

Bekijk de trailer van De Prooi:

Judas

Voor Wilco Jiskoot (Paul Kooij), lid van ABN Amro's Raad van Bestuur in de tijd van Groenink, is de rol van Judas weggelegd.

Boermans: "Als Groenink in het ziekenhuis ligt omdat hij geopereerd moet worden aan een geperforeerde blinde darm, praat Jiskoot achter zijn rug om met Nout Wellink (toezichthouder als president van De Nederlandsche Bank in die periode, red.) om ABN Amro tegen de wil van Groenink in aan bankentrio RBS, Fortis en Banco Santander te verkopen."

Groenink heeft op dat moment een samenwerking met het Britse Barclays voor ogen, maar voor Jiskoot geldt op dat moment: als we dan toch ten onder gaan, dan maar voor de beste prijs.

Aangekomen bij Wellink (Victor Löw), heeft Boermans ook voor de toezichthouder een Bijbelse rol in gedachte: Pontius Pilatus. "Wellink trekt zich terug. Hij heeft alles goed doorzocht, maar greep niet in."

Blijft uiteindelijk het volk over. "Eerst roepen zij 'hosanna' en daarna 'kruisig hem'. Want er moest en zou iemand boeten voor de uiteindelijke teloorgang van ABN Amro." Waarmee Boermans overigens niet wil zeggen dat Groenink Jezus Christus zelf is. "Zeker niet."

Generatiekloof

In de serie komt ook duidelijk een generatiekloof naar voren. ABN Amro, een fusiebank die zijn oorsprong kent in 1824 met de oprichting van de Nederlandsche Handelmaatschappij door koning Willem I, werd voor Groenink geleid door Jan Kalff (Hubert Fermin), een betrouwbare bankier die het bewaren van spaargeld van zijn klanten als een vrome taak zag.

Daar tegenover staat de dan nog jonge Groenink. Hij is goed in de zogenoemde 'speciale kredieten' en heeft het niet zo op de eindeloze vergaderingen waarbij de bankenboeken minutieus worden doorgenomen.

Empathie

"Hij heeft bepaalde kwaliteiten, anders kom je er niet. Je kunt zeggen dat hij ergens een gebrek aan empathie heeft, gek genoeg komt hem dat in die functie goed van pas. Dat zegt veel over de financiële wereld", zegt Boermans.

Ook de jonge, slimme en aantrekkelijke assistente (Anniek Pheifer) van Groenink, probeert in de serie wanhopig tot hem door te dringen.

"Hij maakt opmerkingen die bedoeld zijn als grapjes, maar zijn omgeving ziet het eerder als beledigend, dat is misschien ook wel tekenend ", zegt Boermans.

Onzeker

Maar achter het masker van de snelle bankier die internationaal furore wil maken, schuilt een onzeker jongetje. Dat wordt volgens Boermans het meest duidelijk in het derde deel. "Het drama zit hem in het feit als hij zich afvraagt waarom de mensen niet van hem houden."

"Het is een Grieks drama", besluit Boermans. "Uiteindelijk blijft het mensenwerk. En zo lang er mensen zijn, zijn er drama's."

Het eerste deel van De Prooi, gebaseerd op het gelijknamige boek van journalist Jeroen Smit, is 19 oktober te zien bij de Vara op Nederland 2.

Lees meer over:
Tip de redactie