Vraagtekens rond omstreden documentaire Unlawful Killing

CANNES - Is prinses Diana in 1997 verongelukt of vermoord door de Britse establishment? Dat was de eigenlijk de hamvraag die het Filmfestival van Cannes op vrijdag de 13e bezig hield. Door Robbert Blokland-Wijchers.

Al deponeerde de vooral van tevoren omstreden documentaire Unlawful Killing geen nieuwe theorieën of bewijzen, de opsomming van vragen die het Britse politieonderzoek onbeantwoord heeft gelaten, biedt de komende jaren nog meer dan genoeg voeding voor conspiracy-theoretici.

Hoe komt het dat politie bij de eerste huiszoeking bij de chauffeur geen enkele drankfles vond, en bij de tweede huiszoeking opeens een hele bar, die zou bewijzen dat hij alcoholist was?

Waarom werd het lichaam van Diana meteen gebalsemd, zodat autopsie onmogelijk was? Hoe kan de vermeende bestuurder van de mysterieuze witte Fiat zelfmoord hebben gepleegd terwijl hij twéé kogelgaten in het hoofd had?

En haatte racist prins Philip (foto van zijn aanwezigheid op een nazi-bijeenkomst in 1937!) de moslim Dodi al Fayed voldoende om hem te laten vermoorden?

Tekst en uitleg

Wie hoopte op de persconferentie heldere tekst en uitleg te krijgen van regisseur Keith Allen, kwam bedrogen uit.

Schimmigheid over de financiering van de film - Mohamed al Fayed heeft 2,5 miljoen pond betaald - zette kwaad bloed bij talloze Britse journalisten, die in de documentaire worden geschetst als lapzwansen die het koningshuis in deze zaak volledig naar de mond hebben gepraat.

Een woordvoerder van Al Fayed haastte zich om verhalen in Britse media te ontzenuwen die stelden dat de miljonair Unlawful Killing nauwelijks geslaagd vindt. Op de vraag waarom de vader van Dodi zelf niet bij de presentatie aanwezig was, volgde geen antwoord.

Sex and Zen

Ter vrolijke compensatie op de markt (waar honderden meukfilms hopen deze week allemaal kopers te vinden) aangeschoven bij Sex and Zen, de eerste Aziatische 3D-pornofilm die in Hongkong meer bezoekers heeft getrokken dan Avatar.

Gesitueerd in de Ming-dynastie ontspon zich een aantal niet te volgen verhaallijnen die klassieke softporno (vooral veel obligaat gekreun en dito borsten) combineerde met campy martial-arts met een hoog Nacht van de Wansmaak-gehalte.

Dubieus hoogtepunt: de paardenlul die een klein geschapen strijder door drie gestoorde tovenaars wil laten aannaaien vliegt in slowmotion door de lucht en spat op de grond uiteen, waarna de patiënt genoegen moet nemen met de piemel van een toevallig passerende ezel.

Hearat Shulyaim

Deze verder weinig enerverende derde festivaldag toch nog afgesloten met een onverwacht memorabel Israëlisch juweeltje: de bitterzoete Palmkandidaat Hearat Shulyaim, over de rivaliteit tussen een vader en een zoon, beide gespecialiseerd in het bestuderen van de Talmoed.

Wat op papier saai klinkt, ontpopte zich al snel tot een grappig cinematografisch juweeltje over opoffering, schuld, boete en generatiekloven, voorzien van een werkelijk wonderschone, ouderwets symfonische soundtrack.

Robbert Blokland-Wijchers is filmjournalist en houdt voor NU.nl een dagboek bij op het filmfestival in Cannes.

Lees alles over het festival op onze special

Lees meer over:
Tip de redactie