Zo word jij een morning person

Moeite om ’s ochtends je bed uit komen? En gebruik je iedere dag de snooze button? Als jij je voelt aangesproken, dan ben je waarschijnlijk geen morning person…

Met deze tips proberen wij je op weg te helpen om wél een ochtendmens te worden. Hoef je voortaan niet meer elke ochtend tien verschillende wekkers te zetten.

1. Zorg voor voldoende slaap

Om een ochtendmens te worden, is het belangrijk dat je uitgerust wakker wordt. Zorg ervoor dat je zo’n zeven tot acht uur slaapt per nacht. Dat is niet alleen goed voor je humeur, maar ook voor je gezondheid! Ga ’s avonds dus op tijd naar bed, en voel het verschil als je wakker wordt.

Bovendien: wie houdt er niet van slapen?!

2. Creëer een vaste routine

Routine is belangrijk, en daarom kun je er het beste voor zorgen dat je iedere ochtend rond hetzelfde tijdstip wakker wordt. Zet je wekker dus elke dag op hetzelfde tijdstip. Stel: je moet meestal om negen uur op school zijn, zet dan je wekker standaard om zeven uur. Je biologische klok went aan dit tijdstip, en opstaan wordt steeds makkelijker.

In het weekend mag je natuurlijk uitslapen, maar zorg ervoor dat je niet al te laat uit bed stapt. Als je lichaam eenmaal gewend is aan een bepaald tijdstip, merk je dat je in het weekend ook vroeg wakker wordt – helemaal vanzelf. Zo kan je veel meer uit je dag halen. Score!

3. Weet dat snoozen nadelen heeft

De verleiding van de snooze button is groot, zeker in de winter. Onder de dekens is het namelijk lekker warm en cosy… The struggle. Toch is snoozen geen goede oplossing. Je denkt misschien dat de extra slaap die je pakt je meer energie oplevert, maar niets is minder waar! Door te snoozen raakt je lichaam juist van slag, uitgerust word je er niet van.

Ook zorgt snoozen er vaak voor dat je je moet haasten. En haasten zorgt voor stress, en daar word je weer ongelukkig en sad van… Kortom: meteen opstaan als je wekker gaat.

4. Daglicht helpt

De meeste mensen willen niet wakker worden door licht van buiten als ze liggen te slapen, en hebben daarom verduisterende (rol)gordijnen. Maar als je een ochtendmens wilt worden, is daglicht juist goed! Het zorg ervoor dat je lichaam een signaal krijgt: ready to wake up! En zo maak je het makkelijker voor jezelf om op te staan.

Inspiratie voor een cosy bedroom vind je hier.

5. Wekker, wakker, water

Loop (of kruip) als je wakker wordt rustig naar je wastafel en vul een groot glas met water. Laat de kraan eerst even stromen, zodat het lekker koud is. Probeer het glas direct leeg te drinken. En als je daar dan toch bent: plens dan meteen wat water in je gezicht. Wakey, wakey.

 Door al dat water gaat je lichaam sneller aan de slag. En ook fijn: je spijsvertering start meteen op én het zorgt voor een glowy skin!

En als je dan eenmaal een ochtendmens bent, dan ga je je in deze dingen herkennen...

Tip de redactie