'Vergeten' ramp eiste achttien dodelijke slachtoffers

Donderdag 6 oktober is het 35 jaar geleden dat Moerdijk werd opgeschrikt door het neerstorten van een Fokker Fellowship 28, die op weg was van Rotterdam naar Eindhoven. Dertien passagiers en vier bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. 

Het toestel was opgestegen vanaf Rotterdam Airport om 17.04 uur en verongelukte om 17.15 uur tegen het spoorviaduct op het industrieterrein Moerdijk vlak bij de Rode Vaart. Naast de zeventien inzittenden was ook een toeschouwer indirect het slachtoffer door een hartaanval toen hij de ramp gadesloeg vanuit zijn volkstuintje.

Het weer op 6 oktober 1981 was bijzonder slecht. Een enorm regenfront trok over het land en een dikke onweersbui lag ten zuiden van Rotterdam en Dordrecht. Na het opstijgen vanuit Rotterdam waren wat rode vlekken te zien op de radar van de F28.

De piloten pasten de koers aan, zodat ze boven het Hollandsch Diep tussen twee onweersbuien door zouden vliegen. Maar net boven het water zagen ze plots een windhoos. Enkele minuten later lag het toestel op de grond. Uit ooggetuigenverslagen op de televisie bleek dat het toestel een vleugel was kwijtgeraakt. Tollend en stuurloos kwam het vliegtuig snel naar beneden. Net ten zuiden van het Industrieterrein Moerdijk boorde het toestel zich in het talud van de spoorbaan.

Spullen

De vrijwillige brandweer van Moerdijk was als eerste ter plekke op de plaats van de crash. Ze hoopten nog mensen te kunnen redden, maar die hoop bleek ijdel. Het vliegtuig was door de harde klap in kleine delen uit elkaar gespat. Na de brandweermannen van Moerdijk en Klundert volgden andere hulpverleners. Al snel arriveerden ook de eerste nieuwsgierigen en de media ter plekke.

De brandweer verrichtte belangrijk werk: ze raapten portemonnees en handtassen op. Hiervoor kregen zij in eerste instantie een standje van de Rijksluchtvaartdienst. Die had het liefst gezien dat alles op zijn plek was blijven liggen. Het waaide direct na de ramp echter zo hard, dat de spullen anders nooit meer teruggevonden zouden zijn.

Vakjes

Na de komst van beroepshulpverleners werd de vrijwillige brandweer bedankt voor de hulp. Hierna verdeelden de hulptroepen het terrein van de ramp in vakjes en werd het geheel uitgekamd. Al snel daarna werd door de instanties het terrein alweer vrij gegeven. Iets te snel, naar later bleek, want de Moerdijkse jeugd vond ter plekke nog allerlei dingen die ze niet behoorden te vinden.

Herdenking

In totaal kwamen er achttien mensen om het leven bij de vliegramp. De zeventien inzittenden van het toestel en brandweerman De Jong uit Etten-Leur door een hartaanval. Van vier slachtoffers konden de stoffelijke resten niet worden geïdentificeerd. Zij werden in een gezamenlijk graf in Amsterdam begraven.

In de jaren erna verdween de aandacht voor de vliegramp. Pas 25 jaar later was er een grote herdenking en in 2008 werd een plaquette op de plek van de ramp geplaatst.

Tip de redactie