Helpt Elkander zet oude theatertechnieken in

Ad Hereijgers en Roel Wassenaar verhuisden 25 jaar geleden van Zundert naar Nijmegen. Toch blijft het Zundertse corso trekken. 

Al eerder ontwierpen ze samen - succesvol - corsowagens. Met ‘Menskracht 12’ wagen ze zich opnieuw aan een corso-ontwerp.

Maar niet zonder John Haast als mede-ontwerper. "Hij is onze broodnodige ogen en mond in Zundert."

Toevoegen

Roel en Ad vertellen dat ze doorlopend ideeën voor corso-ontwerpen aan elkaar voorleggen. Roel: "Als je, zoals wij, op behoorlijke afstand van Zundert woont, moet het idee wel de moeite waard zijn, als je je inschrijft."

Ad: "Bovendien is het corso is te goed geworden. Daarom wilden we iets kunnen toevoegen aan alle soorten beweging die we de laatste jaren zagen in Zundert."

Landschapplijk gevoel

Volgens Ad is het gemakkelijk om van iets kleins een grote corsowagen te maken. “Andersom, is dat veel moeilijker." 

"Toch gaan we iets heel groots op kleine schaal maken en daarbij het enorme landschappelijke gevoel proberen over te brengen.”

Woordspeling

Dat grootse is een kolkende zee met daarboven een actieve onweerslucht. Op de zee tollen twee bootjes. Dat lijkt meer op natuurkracht dan menskracht? "Het is een woordspeling", legt Ad uit.

"De mens heeft meer invloed op het klimaat dan hem lief is. Daardoor worden de zee en het weer steeds onstuimiger en daar heeft de mens zelf weer last van."

Oude technieken

Om de beweging van een woelige zee en rollende donderwolken na te bootsen, gebruiken de ontwerpers 300 jaar oude technieken uit de theater- en operawereld. In de toepassing daarvan komt de titel van de wagen eveneens terug.

Menskracht

Roel: "Ongeveer 30 man gaat handmatig rollen met dahlia’s laten draaien. Dat moet het gevoel van de golvende zee geven." 

"Ook bootsen zij het geluid van wind, donder en bliksem na met houten blokken en stalen platen. Tijdens de optocht zie je die menskracht daadwerkelijk aan het werk. Het publiek kijkt als het ware tussen de coulissen door."

Tip de redactie